Z początkiem 2024 roku, konkretnie od 1 stycznia, benzyna Pb95 przestanie być dostępna na stacjach benzynowych. Jednak tankowanie nowego rodzaju paliwa, E10, nie jest zalecane dla starszych modeli samochodów. Ministerstwo Klimatu i Środowiska, w rozmowie z money.pl, szacuje, że problem ten dotyczy niemal co dziesiątego zarejestrowanego auta w kraju. Mimo to, resort twierdzi, że rzeczywisty rozmiar tego problemu będzie niższy.
Od 1 stycznia 2024 roku na stacjach paliw w Polsce zadebiutuje nowa benzyna. Ta odmiana będzie zawierać nawet do 10% biokomponentów, w przeciwieństwie do obecnych 5%. Ze względu na tę zmianę, symbole na dystrybutorach, pylonach oraz pistoletach do tankowania ulegną przekształceniu: „E5” zostanie zastąpione przez „E10”.
Rozwinięcie informacji na temat tego, jak nowy skład paliwa wpłynie na różne modele pojazdów oraz potencjalne strategie dla kierowców posiadających starsze auta, mogłoby być przydatne. Dodatkowo, opinie ekspertów na temat wpływu biokomponentów na wydajność silników i ewentualne skutki długoterminowe byłyby wartościowe dla osób zainteresowanych tą zmianą.
Benzyna E10 nie dla starych aut
Nie wszystkie pojazdy będą gotowe do tankowania nowego typu paliwa. Według analizy przeprowadzonej przez serwis legaartis.pl, ponad 50 popularnych modeli samochodów dostępnych na polskim rynku nie będzie kompatybilnych z benzyną E10. Dlaczego tak się dzieje?
Dr inż. Piotr Haller z Katedry Inżynierii Pojazdów na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej wyjaśnia, że w starszych pojazdach uszczelnienia w układzie paliwowym nie są dostosowane do biokomponentów obecnych w nowym rodzaju paliwa. To z kolei może prowadzić do uszkodzenia uszczelnień, co w efekcie doprowadziłoby do wycieków paliwa. Więcej szczegółów na temat konkretnych modeli samochodów, które nie będą kompatybilne z benzyną E10 oraz potencjalnych kosztów napraw lub modyfikacji tych pojazdów byłoby ciekawe dla kierowców, którzy mogą być dotknięci tą zmianą. Dodatkowo, opinie innych ekspertów na temat bezpieczeństwa i ewentualnych działań prewencyjnych dla posiadaczy starszych aut mogą być istotne dla zrozumienia tego problemu.
Skala problemu z benzyną E10? Ministerstwo przekazało dano
Wielu starszych samochodów wciąż krąży po polskich drogach, co nie dziwi, biorąc pod uwagę, że przeciętny wiek samochodu w kraju wynosi około 14 lat. Niepokój związany z nowym paliwem dotyczy głównie pojazdów wyprodukowanych przed 2010 rokiem, choć niektórzy producenci wskazują na granicę w okolicach 2000 roku.
Rozmiar tego problemu to zagadnienie, które zwraca uwagę Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Resort podaje, że około 8,65% wszystkich zarejestrowanych samochodów osobowych z silnikiem benzynowym nie jest dostosowanych do nowej benzyny E10. Jednakże, Ministerstwo podkreśla, że rzeczywisty odsetek może być znacznie mniejszy. Około 27% tych pojazdów pozostaje nieużywanych, używanych bardzo sporadycznie lub pozostaje w rejestrach przez zaniedbanie lub błąd, nie będąc już faktycznie użytkowanymi pojazdami.
Osoby posiadające pojazdy nieprzystosowane do nowej benzyny E10 będą musiały kontynuować tankowanie droższej benzyny Pb98, która będzie nadal dostępna w standardzie E5.
Różnica w cenie między popularną benzyną 95 a droższą benzyną Pb98 wynosi kilkadziesiąt groszy za litr. Orlen tłumaczy, że ta różnica wynika z kosztów produkcji oraz dodatkowych składników zawartych w benzynie Pb98, takich jak składniki przeciwkorozyjne czy substancje chroniące paliwo podczas przechowywania.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska podaje także szacunkowe różnice w kosztach podróży na 100 km pomiędzy benzyną 95 a 98 oktanową po wprowadzeniu benzyny E10. Według ich szacunków, różnica w kosztach wynosi około 5 złotych na przejechanie tej samej odległości na benzynie 95 i benzynie 98 oktanowej. Więcej szczegółów na temat dostosowywania starszych samochodów do nowych paliw oraz ewentualnych kosztów związanych z tą zmianą byłoby interesujące do zgłębienia. Dodatkowo, opinie ekspertów na temat wpływu benzyny E10 na różne typy silników mogą być ciekawe dla kierowców zainteresowanych tą zmianą.
„Stara” benzyna będzie znikać stopniowo
Ministerstwo informuje, że od 2019 roku trwają prace nad wprowadzeniem benzyny E10 na polski rynek paliw. To długotrwały proces, który został ustalony we współpracy z koncernami paliwowymi. Zgodnie z porozumieniem, benzyna Pb98 w standardzie E5 będzie nadal dostępna, a „stara” benzyna nie zniknie nagle podczas sylwestrowej nocy.
Zmiana ta będzie stopniowa – od 1 stycznia 2024 roku benzyna E10 będzie stopniowo zastępować benzynę E5 na stacjach paliw. Ministerstwo Klimatu i Środowiska tłumaczy, że proces będzie przebiegał sukcesywnie. Orlen, będący właścicielem 65% rynku hurtowego i detalicznego paliw, zapewnia, że każda nowa dostawa benzyny o liczbie oktanowej 95 od tego dnia będzie opierała się wyłącznie na paliwie E10.
Więcej informacji na temat wprowadzenia benzyny E10 na rynek, jej wpływu na środowisko, oraz planów dotyczących przyszłości polskiego rynku paliwowego byłoby interesujące. Dodatkowo, warto byłoby zbadać opinie kierowców oraz reakcje producentów samochodów na tę zmianę.