Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Volkswagen Poznań sankcję finansową w wysokości 4,7 miliona złotych, natomiast Solaris Bus&Coutch został obciążony kwotą przekraczającą 3 miliony złotych. Powodem tych kar są opóźnienia w dokonywaniu płatności wobec kontrahentów. Obecnie toczą się postępowania dotyczące kolejnych 30 przedsiębiorstw.
POLECAMY: Portal Wakacje.pl dostał ponad milion złotych kary
Volkswagen Poznań specjalizuje się w produkcji samochodów dostawczych, natomiast Solaris Bus&Coutch zajmuje się produkcją autobusów. Obydwie firmy są kolejnymi podmiotami z branży motoryzacyjnej, które zostały ukarane za generowanie zatorów płatniczych. W przypadku drugiej z wymienionych firm, w okresie od lipca do września 2020 roku, opóźnienia w dokonywaniu płatności dotyczyły 32 tysięcy faktur, a kontrahentów było 1,7 tysiąca. Podobnie Volkswagen, w trakcie trzech badanych miesięcy, opóźniał się z uregulowaniem płatności wobec 1,7 tysiąca kontrahentów. Łączna kara nałożona na obie firmy wynosi prawie 8 milionów złotych, co stanowi jedną piątą sumy kar orzeczonych przez Prezesa UOKiK w całym poprzednim roku. Wówczas ukarano 52 przedsiębiorstwa.
– Zatory płatnicze to jeden z większych problemów polskiej gospodarki. To również przeszkoda w prowadzeniu działalności dla mniejszych przedsiębiorców, ponieważ podnosi koszty i wpływa na ograniczenie zatrudnienia czy inwestycji. Terminowe otrzymanie należności i powiązana z nim płynność finansowa to podstawowy warunek przetrwania mniejszych firm. Dlatego właśnie walka z zatorami jest tak istotna – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jak informuje Urząd, W 2023 r. Prezes wszczął postępowania wobec kolejnych 30 spółek. Chodzi o: Adient Seating Poland, Amcor Specialty Cartons Polska, Arcelormittal Warszawa, Avon Operations Polska, Carlsberg Supply Company Polska, Cetes Cosmetics Poland, Contimax, Electra M&E Polska, Elektrobudowa, Eurogate Logistics, Federal-Mogul Gorzyce, GKN Driveline Polska, Hurtownie Elektryczne Kopel, Ins-El, Leroy-Merlin Polska, Liugong Dressta Machinery, Marelli Aftermarket Poland, Medicare Galenica, Neptun, Newag, Nowel, Prima Sosnowiec Complex Plastic Systems, Rawicka Fabryka Wyposażenia Wagonów „Rawag”, Signify Poland, Superior Industries Production Poland, Valeo Autosystemy, Velvet Care, Vestas-Poland, Volvo Polska, Wawrzaszek Iss.
Wątpliwości dotyczące rzetelności w regulowaniu płatności zostały wywołane przez przeprowadzone analizy przeprowadzone przez UOKiK. Badania obejmowały informacje dostarczone przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej oraz raporty składane do Ministra Rozwoju i Technologii, zwłaszcza jeśli chodzi o terminy płatności w transakcjach handlowych. Te analizy pozwoliły zidentyfikować obszary, gdzie ryzyko opóźnień jest największe, a jego skutki najbardziej odczuwalne dla małych i średnich przedsiębiorstw, które stanowią główną siłę roboczą i odpowiadają za niemal połowę polskiego PKB. Dotyczy to szczególnie branż takich jak motoryzacyjna, kosmetyczna, elektromaszynowa, przetwórstwo spożywcze, produkcja opakowań, a także handel i dystrybucja.
Po wprowadzeniu zmian do ustawy o przeciwdziałaniu zatorom płatniczym, Prezes UOKiK zyskał uprawnienie do nałożenia wyższych kar za opóźnienia niż miało to miejsce wcześniej. Ponadto, oprócz samej kwoty faktur uregulowanych po terminie i długości opóźnienia, może uwzględnić różne okoliczności obciążające i łagodzące (na przykład podjęte przez firmę kroki w celu poprawy dyscypliny płatniczej). Nowelizacja umożliwiła również Prezesowi UOKiK korzystanie z tzw. „wystąpień miękkich”, w których sygnalizuje przedsiębiorcom zauważone wątpliwości dotyczące ich rzetelności w rozliczeniach z kontrahentami. W przypadku braku reakcji i utrzymania się problemów z płatnościami, Prezes może podjąć dalsze kroki, włączając w to wszczęcie postępowania prowadzącego do nałożenia sankcji. W 2023 roku UOKiK wysłał ponad 150 tego rodzaju „wystąpień miękkich”.