Radni Krakowa jednomyślnie przyjęli rezolucję, w której apelują do premiera i parlamentu o podjęcie prac legislacyjnych w celu opracowania programu rekompensat dla mieszkańców i miast wprowadzających Strefy Czystego Transportu (SCT). Inicjatywa ta została zgłoszona przez radnych z klubu Nowoczesny Kraków.
Zaangażowanie Nowoczesnego Krakowa w sprawę SCT
Przewodniczący Nowoczesnego Krakowa, Michał Starobrat, podkreśla, że koncepcja SCT nie jest wynalazkiem samej rady miasta, lecz została narzucona z góry przez władze wojewódzkie w Programie ochrony powietrza oraz przez rząd w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W związku z tym radni domagają się wsparcia centralnego w postaci programu rekompensat.
Wyzwania finansowe dla dużych miast
Radni argumentują, że duże miasta, w tym Kraków, stanowią obecnie trudną sytuację finansową. W kontekście wprowadzenia SCT, które ma nie ograniczać komunikacyjnie uboższych mieszkańców, konieczne jest zbudowanie parkingów „park and ride” oraz wzmocnienie komunikacji miejskiej.
Program rekompensat dla mieszkańców i inwestycji infrastrukturalnych
Zaproponowany program rekompensat miałby obejmować wsparcie finansowe dla inwestycji infrastrukturalnych i transportowych. Dodatkowo, mieszkańcy miast objętych SCT mogliby liczyć na dotacje na wymianę samochodów na bardziej ekologiczne modele. Michał Starobrat apeluje o to, aby środki na ten program pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy.
Odrzucone projekty uchwał dotyczące SCT
Podczas obrad radnych, przedstawiciele Krakowskiego Alarmu Smogowego popierający SCT zostali obecni na sali, przynosząc banery popierające Strefy Czystego Transportu. Jednakże, dwa inne projekty uchwał dotyczące SCT zostały odrzucone. Przeciwnicy strefy zorganizowali pikietę na zewnątrz budynku, w tym projekcie przeciwnego klubu „Kraków dla kierowców” oraz uchwały procedowanej przez klub Łukasza Gibały, która zakładała, że zasady SCT nie obejmą mieszkańców, którzy przed 1 marca 2023 r. zarejestrowali swoje samochody.