Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) w Polsce planuje kontrowersyjne zmiany w podstawie programowej dotyczącej nauczania historii. Według opublikowanych propozycji, resort edukacji chce zastąpić termin „ludobójstwo ludności polskiej na Wołyniu i w Małopolsce Wschodniej” bardziej neutralnym określeniem „konflikt polsko-ukraiński”. Te zmiany budzą kontrowersje i podnoszą pytania o interpretację historii w kontekście wydarzeń związanych z II wojną światową.
„Te zmiany to jakiś koszmar. Dlaczego ma zniknąć wiedzą o o. Kolbe? Co to w ogóle jest? Barbarzyńcy dorwali się do władzy. Po prostu barbarzyńcy” – napisał w swoich mediach społecznościowych znany prawicowy publicysta Łukasz Warzecha, komentując zmiany proponowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej pod wodzą Barbary Nowackiej.
Usunięcie Terminu o Ludobójstwie
Jednym z najbardziej kontrowersyjnych elementów proponowanych zmian jest usunięcie zwrotu dotyczącego „ludobójstwa ludności polskiej na Wołyniu i w Małopolsce Wschodniej” z podstawy programowej dla liceum i technikum. Zamiast tego, MEN chce skupić się na terminie „konflikt polsko-ukraiński”, co budzi obawy o zniekształcenie historii i pomniejszenie skali tragedii, jaką były wydarzenia związane z Krwawą Niedzielą.
Skreślenie Elementów Heroizmu i Kolaboracji
Dodatkowo, resort edukacji proponuje skreślenie fragmentów dotyczących postaw społeczeństwa polskiego w okresie okupacji, eliminując przykłady heroizmu Polaków, takich jak Witold Pilecki i Maksymilian Maria Kolbe. Zamiast tego, MEN chce skupić się na różnych postawach społeczeństwa, co wzbudza pytania o selektywne podejście do prezentowania historii.
Zmiany Względem Zbrodni Niemieckich i Sowieckich
Warto również zauważyć, że proponowane zmiany obejmują skreślenie nawiasu z przykładami zbrodni niemieckich i sowieckich, w tym Auschwitz, Palmiry, Piaśnicę, niemieckiego obozu dla polskich dzieci w Łodzi, Ponary, Katynia, Miednoje i Charkowa. To budzi obawy o kompleksowe przedstawienie zbrodni w czasie II wojny światowej.
Kwestie Związane z Islamizmem i Antykomunizmem
MEN proponuje także wykreślenie fragmentów dotyczących „zjawiska rozwoju radykalnego islamizmu” oraz przyczyn „wzrostu znaczenia islamu we współczesnym świecie”. Dodatkowo, prekonsultacje zakładają usunięcie wątków dotyczących „żołnierzy niezłomnych” i roli Kościoła katolickiego w oporze wobec komunizmu.
Kontrowersyjne Kroki MEN
Propozycje zmian w podstawie programowej MEN budzą kontrowersje w społeczeństwie, zwłaszcza w kontekście wydarzeń związanych z Krwawą Niedzielą na Wołyniu. Pytania o to, czy zmiany te są próbą wprowadzenia bardziej „neutralnej” perspektywy, czy też mogą prowadzić do zniekształcenia i uproszczenia historii, pozostają bez odpowiedzi. Prekonsultacje w sprawie zmian potrwają do 19 lutego, a dyskusje na ten temat są intensywne.