Europosłowie planują radykalne zmiany w przepisach drogowych Unii Europejskiej, które mogą znacznie przyspieszyć procedurę zatrzymywania prawa jazdy. Nowe regulacje mają na celu stworzenie jednolitego systemu wymiany danych o kierowcach w UE.
Unijny Zakaz Prowadzenia Pojazdów po Zatrzymaniu Prawa Jazdy
Wprowadzenie jednolitego systemu informacyjnego ma skutkować tym, że gdy prawo jazdy zostanie zatrzymane w jednym kraju UE, zakaz prowadzenia pojazdów będzie obowiązywał we wszystkich pozostałych krajach członkowskich. Obecnie, choć informacja o zatrzymaniu prawa jazdy jest dostępna lokalnie, zagraniczni funkcjonariusze często nie są świadomi tej decyzji.
Ujednolicenie Przepisów o Zbieraniu Informacji o Kierowcach
Europosłowie postulują ujednolicenie przepisów dotyczących odebrania prawa jazdy, aby uniemożliwić kierowcom prowadzenie pojazdów w innych państwach UE po zatrzymaniu uprawnień. W ramach tych zmian planuje się wprowadzenie terminu 10 dni roboczych na wzajemne informowanie się krajów UE o decyzjach dotyczących odebrania prawa jazdy, a decyzja o obowiązywaniu zakazu we wszystkich krajach ma być podjęta w ciągu 15 dni roboczych.
Nowa Lista Poważnych Wykroczeń Drogowych
Europosłowie proponują także aktualizację listy poważnych wykroczeń drogowych, które automatycznie skutkować będą zatrzymaniem prawa jazdy. Do tej pory do tej kategorii zaliczano między innymi prowadzenie pod wpływem alkoholu, spowodowanie poważnego wypadku drogowego czy też przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o 50 km/h.
Przekroczenie Prędkości w Obszarze Zabudowanym
Jedną z proponowanych poprawek dotyczy przekroczenia prędkości w obszarze zabudowanym. Europosłowie sugerują, aby przekroczenie prędkości o 30 km/h stało się podstawą automatycznego zatrzymania prawa jazdy. Te zmiany mają na celu zaostrzenie restrykcji i zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.
Wnioski i Procedury
Nowe regulacje zakładają także, że kierowcy powinni być poinformowani o zatrzymaniu prawa jazdy w ciągu siedmiu dni roboczych od podjęcia decyzji, a cały proces wymiany danych i decydowania o zakazie prowadzenia pojazdów ma być bardziej efektywny i jednolity w skali całej UE.