Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) opublikowała wyniki kontroli jakości sezonowych przetworów owocowych i warzywnych, której wyniki mogą zaniepokoić konsumentów. Raport wskazuje, że aż 13% przypadków kontroli wykazało nieprawidłowości, z największym problemem dotyczącym znakowania produktów.
Kontrole Przetworów na Krajową Skalę
Kontrole jakości, przeprowadzone w trzecim kwartale 2023 roku na terenie całego kraju, obejmowały zarówno producentów, jak i sklepy. W sumie pod lupą znalazło się 107 podmiotów, w tym 89 sklepów i 18 zakładów produkcyjnych. Głównym celem było sprawdzenie jakości handlowej przetworów owocowych i warzywnych.
Nieprawidłowości w 13,1% Podmiotów
Wyniki kontroli nie napawają optymizmem, ponieważ nieprawidłowości stwierdzono w 14 podmiotach, co stanowi 13,1% wszystkich skontrolowanych. Problem dotyczy zarówno sklepów (8) jak i zakładów produkcyjnych (6).
Analiza Parametrów Fizykochemicznych
Pod lupą znalazło się 132 partie przetworów owocowych i warzywnych, z czego 100 partii pochodziło ze sklepów, a 32 z zakładów produkcyjnych. Krytyczne nieprawidłowości zanotowano zwłaszcza w 11 partiach, z czego 8 to produkty ze sklepów, a 3 z zakładów produkcyjnych.
Problemy na Poziomie Detalu i Produkcji
Na etapie detalu, najczęściej zauważano nieprawidłowe oznakowanie, brak pełnych informacji o produkcie oraz sprzedaż po upływie daty ważności. Z kolei na etapie produkcji, inspektorzy wykryli przede wszystkim brak lub niewłaściwe przedstawienie informacji o masie netto produktów po odsączeniu.
Kary i Sankcje Wprowadzone Przez IJHARS
W odpowiedzi na stwierdzone nieprawidłowości, organy IJHARS zastosowały sankcje przewidziane przepisami prawa. Kary pieniężne i mandaty zostały nałożone, a kilka spraw przekazano do Okręgowych Urzędów Miar i sanepidu w celu dalszych działań.
Raport IJHARS rzuca światło na problem jakości handlowej przetworów owocowych i warzywnych, zwracając uwagę na konieczność wzmożonej kontroli oraz konsekwencji dla tych, którzy nie przestrzegają norm i przepisów.