Minister Edukacji, Barbara Nowacka, podczas swojej wizyty w II Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika w Lesznie, ogłosiła nową inicjatywę, która może diametralnie zmienić podejście do zdrowia psychicznego wśród młodzieży. W odpowiedzi na pytania uczniów dotyczące wprowadzenia lekcji psychologii do szkół, Nowacka zdradziła, że już trwają rozmowy z Ministerstwem Zdrowia na temat wprowadzenia „edukacji o zdrowiu” do programu nauczania.
„Edukacja o zdrowiu” – nowy kierunek w polskich szkołach?
Minister Nowacka podkreśliła, że zdrowie psychiczne uczniów jest priorytetem, który dotąd nie był w pełni uwzględniany w szkolnym systemie edukacji. Zaznaczyła, że w obliczu współczesnych wyzwań i zagrożeń, wiedza o zdrowiu psychicznym staje się niezwykle istotna dla młodych ludzi. Jednakże, zdaniem minister, nie jest to kwestia wprowadzenia nowego przedmiotu, ale raczej zmiany istniejącego programu nauczania, aby ten obszar mógł być właściwie zintegrowany.
Minister Nowacka wyjaśniła, że choć istnieją już pierwsze przymiarki do zmiany programowej, to jeszcze nie można udzielać szczegółowych informacji. Przekazała jednak, że rozpoczęto prace nad zidentyfikowaniem obszarów, w których można dokonać zmian, aby tematy związane z psychologią i radzeniem sobie z problemami znalazły swoje miejsce w codziennym życiu szkoły.
„Reforma na rzecz zdrowia psychicznego młodzieży” – priorytet MEN na 2026 rok
Minister Nowacka nie ukrywała, że zdrowie psychiczne młodzieży będzie jednym z głównych obszarów reformy edukacji. Wyraziła przekonanie, że szkoła powinna być miejscem, gdzie młodzież może nauczyć się radzenia sobie z trudnościami i wyzwaniami, które napotyka w życiu codziennym. Zaznaczyła jednak, że nauczyciel nie może zastąpić roli psychologa, lecz może skierować ucznia do odpowiedniej specjalistycznej pomocy.
Barbara Nowacka zapowiedziała, że reformy będą wprowadzane stopniowo, aby dać czas nauczycielom i uczniom na przystosowanie się do zmian. Zdrowie psychiczne młodzieży staje się więc priorytetem Ministerstwa Edukacji Narodowej, a zapowiedziane zmiany mogą mieć istotny wpływ na system edukacji w Polsce.