16 marca br. największy komercyjny bank w Etiopii, Commercial Bank of Ethiopia (CBE), doświadczył poważnej awarii systemów, która doprowadziła do sytuacji, w której klienci mogli wypłacić znacznie większe kwoty pieniędzy, niż miały ich konta. Po ustaleniu skali problemu okazało się, że wypłacono lub przeniesiono do innych banków ponad 40 milionów dolarów amerykańskich.
Skala Usterki i Reakcja Banku
Według banku CBE, usterka systemów bankowych miała miejsce po „czynnościach konserwacyjnych i inspekcyjnych”. Prezes banku, Abe Sano, podał, że w wyniku awarii przeprowadzono aż 490 tysięcy przelewów, co spowodowało straty przekraczające 40 milionów dolarów amerykańskich.
Zaskakująca Reakcja Klientów
Po szybkiej rozprzestrzenieniu się informacji o awarii, studenci w Etiopii ruszyli masowo na bankomaty, by wypłacić gotówkę. Długie kolejki tworzyły się w rejonach uniwersyteckich, a znaczna część pieniędzy trafiła na konta studentów. Sytuacja wymagała interwencji policji i pracowników banku, którzy wezwali do zwrotu nadpłaconych środków.
Działania Banku w Reakcji na Awarię
Bank CBE natychmiast zareagował na sytuację, zamrażając wszystkie transakcje oraz zawieszając świadczenie usług. Pomimo znaczących strat, bank podkreślił, że konta klientów nie były naruszone. Prezes Sano zapewnił, że osoby, które zwrócą nadpłacone pieniądze, nie zostaną ukarane. Aktualnie bank obsługuje ponad 38 milionów klientów.
Ustawa systemów bankowych w Etiopii i nagłe możliwości wypłaty większych kwot niż stan konta wywołały lawinową reakcję klientów, szczególnie studentów. Mimo że bank ponosi straty, jego działania w celu zminimalizowania skutków awarii i zapewnienia bezpieczeństwa klientom są doceniane. Wkrótce oczekuje się dalszych działań w celu uregulowania sytuacji oraz odzyskania nadpłaconych środków.