Od 1 kwietnia weszły w życie nowe przepisy dotyczące wykonywania prac domowych w szkołach podstawowych. Ministerstwo Edukacji Narodowej jasno określiło zasady, które mają na celu zmniejszenie obciążenia uczniów pracami domowymi i bardziej skoncentrowanie się na procesie uczenia się.
Kres pracom domowym w klasach I-III
Jedną z głównych zmian jest ograniczenie wykonywania prac domowych w klasach I-III szkół podstawowych. Zgodnie z nowymi przepisami, nauczycielom nie wolno już zadawać pisemnych prac domowych ani praktyczno-technicznych, z wyjątkiem ćwiczeń mających na celu rozwój motoryki małej. Wprowadzenie tej zmiany wynika z uwagi na znaczenie rozwoju motoryki małej u dzieci w wieku szkolnym, co zostało podkreślone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Ograniczenie prac domowych w klasach IV-VIII
W klasach IV-VIII prace domowe nie są już obowiązkowe. Nauczyciele mogą zadawać uczniom zarówno prace pisemne, jak i praktyczne, jednak nie podlegają one ocenie. Zamiast tego nauczyciele mają za zadanie przekazać uczniom informację zwrotną na temat ich pracy, wskazując, co zostało wykonane dobrze, a co wymaga poprawy.
Wprowadzenie nowych wytycznych
Ministerstwo Edukacji Narodowej argumentuje, że nowe wytyczne mają na celu zminimalizowanie obciążenia uczniów pracami domowymi oraz bardziej efektywne wykorzystanie czasu nauki w szkole. Poprzez skoncentrowanie się na istotnych aspektach uczenia się, takich jak rozwój motoryki małej czy otrzymywanie konstruktywnej informacji zwrotnej, system edukacji ma lepiej spełniać potrzeby uczniów i zapewniać im odpowiednie wsparcie w procesie nauki.
Ministerstwo podkreśla również, że nowe przepisy nie mają na celu całkowitego wyeliminowania prac domowych, lecz zmniejszenie ich ilości i bardziej świadome ich wykorzystanie w procesie nauczania. Celem jest stworzenie warunków, które pozwolą uczniom skuteczniej rozwijać swoje umiejętności i osiągać sukcesy w nauce.