W 2023 roku systemy odcinkowego pomiaru prędkości (OPP) odnotowały znaczący wzrost efektywności w wykrywaniu przekroczeń prędkości na polskich drogach. Według danych portalu rankomat.pl, fotoradary i kamery OPP zarejestrowały niemal milion wykroczeń, co stanowi niewielki spadek w porównaniu z rokiem 2022.
Mimo że tradycyjne fotoradary nadal odgrywają kluczową rolę w monitorowaniu przestrzegania przepisów ruchu drogowego, to systemy OPP notują najbardziej dynamiczny wzrost efektywności. W porównaniu z poprzednim rokiem, ich skuteczność w wykrywaniu naruszeń wzrosła dwukrotnie. Jednakże, liczba miejsc z odcinkowym pomiarem prędkości zwiększyła się do 72, co przełożyło się na zarejestrowanie ponad 320 tys. przypadków przekroczenia prędkości.
Najwięcej wykroczeń na autostradzie A4
Rekordowe liczby przekroczeń prędkości odnotowano na autostradzie A4 między węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie, gdzie system OPP zarejestrował ponad 152 tys. przypadków w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. To tylko jeden z wielu odcinków, na których intensywnie monitorowane są przekroczenia prędkości. Inne miejsca to tunel na drodze ekspresowej S7 między Skomielną Białą a Naprawą oraz obwodnica Białobrzegów w województwie mazowieckim.
Oprócz kamer OPP i fotoradarów, w 2023 roku wprowadzono także monitoring na przejazdach kolejowych. Te nowo zainstalowane kamery zarejestrowały 2 tys. przypadków naruszenia przepisów, co wskazuje na kolejny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach.
Dane z 2023 roku pokazują, że systemy monitorowania prędkości stają się coraz bardziej zaawansowane i skuteczne. Rosnąca liczba wykroczeń rejestrowanych przez OPP sugeruje, że kierowcy nie są jeszcze w pełni świadomi zasad działania tych systemów i często nie utrzymują odpowiedniej prędkości na dłuższych odcinkach dróg. To z kolei stawia przed nimi wyzwanie w dostosowaniu się do nowych realiów i przestrzeganiu przepisów drogowych, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg.