Planowane wprowadzenie nowego podatku od aut spalinowych w Polsce budzi wiele kontrowersji i wzbudza dyskusje na temat jego skutków oraz konsekwencji dla rynku motoryzacyjnego. Szefowa Volkswagen Group Polska, Carla Wentzel, przywołując doświadczenia z Irlandii, gdzie wcześniej pracowała, podkreśla, że Polska należy do niewielu krajów unijnych, które nie stosują jeszcze podatku uzależnionego od emisji CO2. Zdaniem Wentzel wprowadzenie podobnych opłat w Irlandii skutkowało wzrostem cen samochodów, co może się przyczynić do podobnych skutków w Polsce.
Naciski Unii Europejskiej
Unia Europejska dąży do wprowadzenia różnych rozwiązań mających na celu przyspieszenie transformacji sektora transportu w kierunku zeroemisyjności. Nowe podatki, zakazy sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku oraz inicjatywy dotyczące stref czystego transportu w miastach to tylko niektóre z przykładów podejmowanych działań. W kontekście tych działań wprowadzenie podatku od aut spalinowych w Polsce jest kolejnym krokiem w dążeniu do ograniczenia emisji CO2.
Przeciwnicy i zwolennicy
Planowane opłaty budzą zarówno entuzjazm, jak i krytykę. Z jednej strony mają one na celu zmniejszenie importu aut z silnikami, które nie spełniają obecnych norm emisji. Z drugiej strony istnieje obawa, że podniesienie cen samochodów może wpłynąć na zmniejszenie dostępności motoryzacji dla wielu osób. Rząd, choć zobowiązał się do wprowadzenia nowych opłat, wyraża również chęć renegocjacji zapisów z Komisją Europejską, co może wskazywać na niepewność co do ostatecznej formy nowego podatku.
Alternatywne rozwiązania
Dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych są jednym z rozwiązań mających na celu zachęcenie konsumentów do przesiadki na pojazdy o niższych emisjach. Jednakże, jak zauważa Carla Wentzel, różnica w cenie między autami spalinowymi a elektrycznymi wciąż stanowi barierę dla wielu osób. Wprowadzenie samochodów elektrycznych w niższych cenach może być kluczowe dla przyspieszenia adaptacji tej technologii przez szersze grono konsumentów.
Infrastruktura ładowania
Kolejną istotną kwestią jest infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych. Bez odpowiedniej infrastruktury ładowanie może stanowić problem dla użytkowników samochodów elektrycznych, zwłaszcza w przypadku osób mieszkających w blokach. Dostępność ładowarek oraz koszty energii są kluczowymi czynnikami, które mogą wpłynąć na decyzję konsumentów o wyborze samochodów elektrycznych.
Wizja przyszłości
Carla Wentzel przedstawia wizję przyszłości, w której samochody elektryczne staną się bardziej dostępne dla wszystkich grup społecznych. Przy obecnej tendencji wzrostu cen samochodów ogółem, istnieje jednak nadzieja na to, że producenci samochodów podejmą działania mające na celu obniżenie cen elektrycznych pojazdów. Dzięki temu motoryzacja elektryczna może stać się realną alternatywą dla większej liczby konsumentów.