Polski rząd, kierowany przez Donalda Tuska, planuje wprowadzenie nowego podatku od nieruchomości, który obejmie także terminale intermodalne. Portal Obserwator Logistyczny informuje, że decyzja ta budzi wiele kontrowersji i sprzeciwów ze strony przedsiębiorców. Terminale te były dotychczas zwolnione z tego obciążenia, co wspierało rozwój ekologicznego transportu. Nowe regulacje mogą jednak zahamować postęp w tej dziedzinie i wpłynąć na koszty transportu kolejowego.
POLECAMY: Recesja gospodarcza powoli wkracza do Polski
Reakcje branży logistycznej
Północna Izba Gospodarcza oraz Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska wyraziły sprzeciw wobec planowanych zmian. Przedsiębiorcy inwestujący w infrastrukturę intermodalną argumentują, że takie inwestycje są kosztowne i wymagają długoterminowego zaangażowania. Prezes Północnej Izby Gospodarczej, Hanna Mojsiuk, podkreśla, że:
„Transport intermodalny jest kluczowy dla redukcji ciężkiego ruchu drogowego oraz promowania ekologicznego transportu kolejowego. Dodatkowe obciążenie fiskalne może zniechęcić przedsiębiorców do podejmowania tych inicjatyw.”
POLECAMY: Straty i większa ilość upadłości. Branża przewozowa na ostrym zakręcie
Ekologiczny transport a nowe regulacje
Transport intermodalny odgrywa ważną rolę w „redukcji emisji CO2” i „wspieraniu ekologicznego transportu”. Obserwator Finansowy zwraca uwagę, że nowy podatek może zwiększyć koszty transportu kolejowego, co z kolei skłoni firmy do korzystania z transportu drogowego. Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju biznesu Grupy CSL, podkreśla:
„Wysokie koszty inwestycji w transport intermodalny wymagają dużych nakładów i nie przynoszą szybkich zysków. Nakładanie dodatkowych podatków jest sprzeczne z unijną strategią promocji zielonego transportu.”
POLECAMY: Ekodewianci się zapłaczą. Stary Mercedes bardziej eko niż auta promowane jako „eko”
Przyszłość terminali intermodalnych w Polsce
Obecnie w Polsce działa kilkadziesiąt terminali intermodalnych, a w planach jest budowa kolejnych. Decyzja o nałożeniu podatku na terminale, które dotychczas były zwolnione z tego obciążenia, może wpłynąć negatywnie na dalszy rozwój tego sektora. Północna Izba Gospodarcza planuje złożyć w tej sprawie pismo do Ministerstwa Infrastruktury, argumentując, że:
„Wsparcie dla transportu intermodalnego jest kluczowe dla rozwoju zielonego transportu w Polsce.”
Podsumowanie
Wprowadzenie nowego podatku od terminali intermodalnych przez polski rząd budzi liczne kontrowersje i sprzeciw ze strony branży logistycznej. Przedsiębiorcy argumentują, że takie obciążenie może zahamować rozwój ekologicznego transportu, który jest kluczowy dla redukcji emisji CO2 i promowania zrównoważonych rozwiązań transportowych. W obliczu tych wyzwań, wsparcie dla sektora intermodalnego staje się jeszcze ważniejsze. Północna Izba Gospodarcza i Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska planują dalsze działania w celu ochrony interesów branży i promowania zielonego transportu w Polsce.