Spółka Sundog, której współzałożycielką i akcjonariuszką jest noblistka Olga Tokarczuk, otrzymała 16,9 mln zł dofinansowania od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Środki te zostały przyznane w ramach programu Ścieżka SMART, który wspiera innowacyjne projekty w różnych branżach, w tym również w sektorze gier wideo.
Ścieżka SMART – szansa na rozwój innowacyjnych technologii
W ramach ostatniego naboru wniosków do Ścieżki SMART, PARP rozpatrzyła aż 2,7 tys. projektów. Wśród nich pozytywnie oceniono jedynie 201, a największe wsparcie w sektorze gier trafiło właśnie do Sundoga. To pokazuje, jak konkurencyjny był proces selekcji oraz jak wielkie nadzieje są pokładane w tym projekcie.
Według danych udostępnionych przez „Puls Biznesu”, Sundog nie planuje przeznaczyć tych środków na stworzenie samej gry, lecz na opracowanie nowej technologii o nazwie InteGra. Jest to narzędzie, które ma zrewolucjonizować sposób tworzenia nieliniowych gier RPG na platformie Unreal Engine 5.
Sundog – nowe nazwisko w branży gier, ale z wielkim potencjałem
Sundog to młoda firma, zarejestrowana w 2022 roku, ale już teraz budzi ogromne zainteresowanie. W skład zespołu Sundoga wchodzą osoby z dużym doświadczeniem w branży gier, które pracowały w takich firmach jak Fuero Games, PolyAmorous, Ovid Works, Flying Wild Hog czy CI Games. Projekt, nad którym aktualnie pracują, czyli gra „Ibru”, opiera się na twórczości Olgi Tokarczuk, a w szczególności na jej powieści „Anna In w grobowcach świata”. To połączenie literatury wysokiej z nowoczesnymi technologiami daje nadzieję na powstanie gry, która będzie unikalnym doświadczeniem na rynku.
InteGra – rewolucja w tworzeniu postaci i narracji w grach RPG
To, co wyróżnia Sundog na tle innych firm growych, to ich ambitny projekt InteGra, który ma umożliwić tworzenie postaci w grach RPG, których psychologia będzie bardziej spójna i autentyczna. System ten bazuje na zaawansowanych badaniach z zakresu groznawstwa, psychologii oraz sztucznej inteligencji (AI), w tym modeli językowych (LLM). Dzięki tej technologii postaci w grach będą podejmować decyzje na podstawie swojej psychiki, co ma prowadzić do bardziej realistycznych i angażujących doświadczeń dla graczy.
Zastosowanie silnika Unreal Engine 5 pozwoli na maksymalizację potencjału tej technologii, oferując nie tylko wspaniałą oprawę wizualną, ale również interaktywność na niespotykanym wcześniej poziomie. Sundog aspiruje do stworzenia narzędzia, które może stać się podstawą dla przyszłych twórców gier RPG, dając im możliwość tworzenia nieliniowych, psychologicznie spójnych historii.
Olga Tokarczuk w świecie gier – literackie inspiracje i innowacje
Współzałożycielka Sundoga, Olga Tokarczuk, jest znana z literackich eksperymentów i głębokich analiz ludzkiej psychiki. Jej zaangażowanie w rozwój technologii gier wydaje się naturalnym przedłużeniem jej twórczej działalności. Gry komputerowe, jako medium, które coraz częściej jest uznawane za formę sztuki, dają nową platformę do narracji. Tokarczuk, jako noblistka, wprowadza do branży gier nową jakość, łącząc elementy literackie z nowoczesnymi technologiami, co może przyciągnąć uwagę zarówno graczy, jak i krytyków.
Co oznacza to dla polskiego rynku gier?
Polski rynek gier wideo od lat jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się na świecie. Przykłady takie jak CD Projekt Red z serią „Wiedźmin” czy Techland z „Dying Light” pokazały, że polskie studia potrafią tworzyć produkcje na światowym poziomie. Otrzymanie przez Sundog niemal 17 mln zł dofinansowania od PARP to sygnał, że na rynku pojawia się nowy gracz, który może przyczynić się do dalszego rozwoju branży. Technologia InteGra ma potencjał stać się rewolucją, nie tylko w Polsce, ale również na globalnym rynku gier.