Współpraca pomiędzy chińskim producentem samochodów elektrycznych Leapmotor a globalnym gigantem Stellantis nabiera rozpędu. Firma Leapmotor International, owoc tej współpracy, planuje uruchomić montaż swoich pojazdów elektrycznych w fabryce Stellantis w Tychach jeszcze przed końcem bieżącego roku. Jak podaje Bloomberg, zakład ma rozpocząć montaż modelu T03 EV w czwartym kwartale 2024 roku.
POLECAMY: Eurokołchoz zatwierdził cła na chińskie samochody elektryczne
Inwestycja w Śląsk: Dlaczego Polska?
Decyzja o zlokalizowaniu produkcji w Polsce nie jest przypadkowa. Tianshu Xin, prezes Leapmotor International, podkreślił, że wybór Tychów opierał się na kilku kluczowych czynnikach: niskich kosztach produkcji, wysokiej jakości oraz zdolnościach produkcyjnych fabryki Stellantis. Dzięki tej inwestycji Polska staje się ważnym elementem globalnej strategii elektromobilności Stellantis, który dąży do zwiększenia liczby pojazdów elektrycznych na rynku europejskim.
Omijanie ceł na auta z Chin
Montaż modelu T03 EV w Tychach to również sposób na ominięcie wysokich ceł Unii Europejskiej na chińskie samochody elektryczne. Importowane z Chin zestawy będą montowane na miejscu, co pozwoli Leapmotor na obniżenie kosztów wprowadzenia pojazdów na rynek europejski. To strategiczne posunięcie, które może zapewnić firmie konkurencyjność w coraz bardziej zatłoczonym segmencie pojazdów elektrycznych.
Model T03 EV: Małe Auto z Wielkimi Możliwościami
Model T03 EV to kompaktowy, elektryczny samochód o długości 3,6 metra, który zadebiutował na rynku w 2020 roku. Jest wyposażony w akumulator o pojemności 36,5 kWh, co pozwala na przejechanie 280 km w warunkach miejskich. W zależności od wersji, T03 EV oferuje moc napędową rzędu 70 kW (95 KM) lub 80 kW (109 KM).
Jednym z kluczowych atutów tego modelu jest atrakcyjna cena – samochód ma kosztować około 18,9 tys. euro, co czyni go jedną z tańszych opcji w segmencie pojazdów elektrycznych na rynku europejskim.
Przyszłość elektromobilności w Polsce
Polska staje się coraz ważniejszym graczem na rynku produkcji pojazdów elektrycznych, a inwestycja Leapmotor i Stellantis w Tychach może otworzyć drzwi dla kolejnych producentów. Globalne firmy coraz częściej wybierają Polskę jako miejsce swoich zakładów produkcyjnych, co wynika z korzystnej lokalizacji w sercu Europy, wykwalifikowanej siły roboczej oraz wsparcia ze strony rządu.
„Oficjalnie produkcja modelu T03 rozpocznie się w czwartym kwartale tego roku. Jesteśmy w fazie przygotowawczej” – oświadczył Tianshu Xin. Jak dotąd, z zakładu w Tychach wyjechały pierwsze pilotażowe egzemplarze modelu T03 EV, co świadczy o szybkim tempie przygotowań.
Znaczenie współpracy z Stellantis
Stellantis, właściciel marek takich jak Peugeot, Fiat, czy Jeep, aktywnie dąży do zdominowania rynku pojazdów elektrycznych w Europie. Współpraca z Leapmotor jest krokiem w kierunku realizacji celów koncernu związanych z redukcją emisji spalin oraz zwiększeniem udziału samochodów elektrycznych w swojej ofercie. T03 EV ma szansę stać się jednym z ważniejszych elementów tej strategii, zwłaszcza w kontekście jego konkurencyjnej ceny i parametrów technicznych.
Konkurencja na rynku samochodów elektrycznych
Wprowadzenie T03 EV do Europy nie będzie jednak bezproblemowe. Rynek pojazdów elektrycznych w regionie jest coraz bardziej konkurencyjny, zdominowany przez marki takie jak Tesla, Volkswagen czy Renault. Mimo to Leapmotor liczy na sukces, dzięki korzystnej cenie oraz strategicznej współpracy ze Stellantis, co daje firmie dostęp do zaawansowanej infrastruktury produkcyjnej oraz szerokiej sieci dystrybucji.
Podsumowanie
Uruchomienie montażu pojazdów elektrycznych Leapmotor w Tychach to ważny krok na drodze do zwiększenia udziału samochodów elektrycznych na europejskim rynku. Dzięki współpracy z koncernem Stellantis, chińska firma ma szansę szybko zdobyć uznanie wśród europejskich konsumentów, oferując nowoczesne, ekologiczne pojazdy w konkurencyjnych cenach. W najbliższych miesiącach z fabryki w Tychach będą wyjeżdżały pierwsze seryjne egzemplarze modelu T03 EV, co może zrewolucjonizować rynek motoryzacyjny w Europie Środkowej.