MA Polska, dawniej znana jako Delfo, planuje przeprowadzenie masowych zwolnień grupowych, które dotkną 260 pracowników do końca roku. W samych Kielcach pracę straci co piąta osoba, czyli 125 pracowników. Te zwolnienia mogą być jednymi z największych, jakie miały miejsce w ostatnich latach w regionie. Dyrektorka Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Kielcach, Aleksandra Marcinkowska, zauważa: „To byłyby największe zwolnienia grupowe w Kielcach w ostatnich latach”.
POLECAMY: Zwolnienia grupowe w Wałczu. Pracownicy zostali bez pensji
Przyczyny zwolnień: kłopoty Stellantisu
Główna przyczyna problemów w MA Polska wynika ze spadku produkcji samochodów u największego klienta firmy – grupy Stellantis. MA Polska jest kluczowym dostawcą części nadwozi dla Stellantisa, który powstał po fuzji koncernów FCA (Fiat Chrysler Automobiles) i PSA (Peugeot, Citroen, Opel). Tylko w 2022 roku marki te stanowiły 58% sprzedaży firmy. Niestety, zakończenie produkcji małych aut miejskich, takich jak Fiat 500 i Lancia Ypsilon, w polskich zakładach Stellantis przyczyniło się do drastycznego spadku zamówień.
POLECAMY: Bezrobocie w Polsce rośnie. GUS podał nowe dane
W piśmie do urzędów pracy Sergio Costamagna, dyrektor generalny MA Polska, wyjaśnił: „Brak nowych projektów oraz perspektyw poprawy sytuacji na rynku motoryzacyjnym w najbliższych latach powoduje konieczność obniżenia poziomu produkcji i restrukturyzacji”.
Skala zwolnień w Kielcach i na Śląsku
Zwolnienia obejmą dwa główne zakłady MA Polska – w Kielcach i Tychach. W Kielcach, gdzie pracuje 631 osób, zwolnionych zostanie 125 pracowników. Procentowo, skala zwolnień w Kielcach będzie większa niż w Tychach, gdzie pracę straci 135 osób z 879 zatrudnionych. Obejmą one głównie osoby z działów produkcji, w tym zgrzewaczy, tłoczarzy, blacharzy, operatorów linii automatycznych oraz pracowników utrzymania ruchu, magazynów i logistyki.
Reakcja związkowców
Związkowcy z zakładowej „Solidarności” starają się wynegocjować jak najlepsze warunki dla odchodzących pracowników. Na spotkaniach z dyrekcją omawiane były kwestie odpraw. Dyrekcja zaproponowała ośmiomiesięczne odprawy dla osób z co najmniej 15-letnim stażem. Mimo to, jak podkreślają przedstawiciele związków, nie osiągnięto porozumienia. Wcześniej wprowadzono również inne programy oszczędnościowe, takie jak piątkowe urlopy bezpłatne, dni postoju, czy likwidacja podwyżek w nadchodzących latach.
Zwolnienia grupowe w regionie – MA Polska nie jest wyjątkiem
Zwolnienia w MA Polska to tylko jeden z przykładów problemów, z jakimi borykają się przedsiębiorstwa w regionie. W 2023 roku największe zwolnienia grupowe przeprowadziły WSM Faktory, gdzie pracę straciły 204 osoby w Ostrowcu Świętokrzyskim. W regionie Świętokrzyskim w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku zapowiedziano zwolnienie 150 osób w ramach zwolnień grupowych. W najtrudniejszej sytuacji jest PKP Cargo, które zredukowało zatrudnienie o 155 osób.
Perspektywy dla zwalnianych pracowników
Zwolnienia w MA Polska oraz innych zakładach motoryzacyjnych są niepokojącym sygnałem dla całego sektora. Jednak sytuacja na rynku pracy jest dynamiczna, a rządowe programy wsparcia mogą pomóc zwalnianym pracownikom. Urzędy pracy w Kielcach i Tychach już otrzymały wnioski o przeprowadzenie zwolnień grupowych i z pewnością podejmą działania, aby ułatwić pracownikom przejście przez ten trudny czas.
Wnioski płynące z obecnej sytuacji pokazują, że lokalny rynek pracy, zwłaszcza w branży motoryzacyjnej, może ulegać dalszym zmianom. Przy wprowadzaniu technologii elektrycznych i zmianie strategii globalnych koncernów motoryzacyjnych, zarówno przedsiębiorstwa, jak i pracownicy muszą być gotowi na wyzwania przyszłości.
Podsumowanie
Decyzja MA Polska o zwolnieniach grupowych to skutek zmian na rynku motoryzacyjnym i problemów głównego klienta – grupy Stellantis. Skala redukcji zatrudnienia w Kielcach jest znacząca, a zwolnienia te mogą wywrzeć istotny wpływ na lokalną społeczność. Związkowcy starają się negocjować korzystniejsze warunki dla pracowników, ale przyszłość zakładu w Kielcach oraz całej branży motoryzacyjnej w Polsce jest niepewna.