Plany dotyczące wprowadzenia dopłat do zakupu rowerów elektrycznych pojawiły się w Polsce w lipcu 2023 roku. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zapowiedział wtedy przeznaczenie 300 mln złotych z Funduszu Modernizacyjnego na wsparcie nabywców tych ekologicznych pojazdów. Jednak Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) wyraził wątpliwości co do zasadności tego programu, co może wpłynąć na jego dalsze losy.
POLECAMY: Dopłaty do Rowerów Elektrycznych. Program „Mój Rower Elektryczny” już w 2025
Planowany Program Dopłat – Założenia i Cele
NFOŚiGW zaprojektował program, którego celem jest wspieranie zakupu rowerów elektrycznych, mających przyczynić się do ograniczenia emisji CO₂ oraz rozwoju ekologicznego transportu. Program zakłada dotacje na zakup nowych rowerów elektrycznych, obejmujące rowery cargo oraz wózki rowerowe. Wysokość dopłat została ustalona na poziomie do 50% kosztu zakupu, z maksymalnymi limitami wynoszącymi:
- 5 000 zł dla standardowych rowerów elektrycznych,
- 9 000 zł dla elektrycznych rowerów cargo i wózków rowerowych.
Dofinansowanie miało być dostępne dla osób prywatnych, samorządów oraz wybranych przedsiębiorców. NFOŚiGW planował także konsultacje społeczne, po których nastąpiłby etap zatwierdzania zasad programu. Jak twierdził Fundusz, projekt miał na celu „wsparcie ekologicznego transportu oraz zmniejszenie emisji zanieczyszczeń”.
Sprzeciw Europejskiego Banku Inwestycyjnego
Europejski Bank Inwestycyjny, instytucja finansująca projekty mające na celu wspieranie zrównoważonego rozwoju, nie zgodził się na przyznanie środków dla polskiego programu. W ocenie EBI, argumenty przedstawione przez NFOŚiGW nie były wystarczająco uzasadnione. Bank wskazał na brak odpowiednich analiz, które potwierdzałyby wpływ programu na ograniczenie emisji lub wzrost popularności transportu elektrycznego.
Eksperci oceniają, że brak wsparcia ze strony EBI może znacząco wpłynąć na przyszłość projektu. Jak zaznaczają, decyzja ta może również wywołać negatywne skutki dla branży rowerów elektrycznych w Polsce.
Skutki dla Rynku Rowerów Elektrycznych w Polsce
Decyzja EBI spotkała się z mieszanymi reakcjami. Producenci i sprzedawcy rowerów elektrycznych są zaniepokojeni, ponieważ wielu z nich, oczekując wprowadzenia dopłat, zainwestowało w rozbudowę oferty rowerów elektrycznych, licząc na wzrost popytu. W przypadku opóźnień we wdrażaniu programu potencjalni klienci mogą odłożyć decyzję zakupową, czekając na możliwość uzyskania wsparcia. To z kolei może wywołać trudności finansowe dla firm, które zgromadziły nadwyżki towarów.
Jak wskazują przedstawiciele branży, rowery elektryczne stają się coraz popularniejsze wśród mieszkańców dużych miast, którzy poszukują alternatywy dla transportu samochodowego. Dopłaty mogłyby znacząco przyspieszyć rozwój tego rynku, co miało być szczególnie istotne w kontekście realizacji strategii ograniczenia emisji spalin oraz zanieczyszczeń.
Rola Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
NFOŚiGW jest kluczową instytucją w Polsce wspierającą ekologiczne inicjatywy. Fundusz, działający od 1989 roku, jest jednym z największych partnerów międzynarodowych instytucji finansowych, takich jak EBI, i odpowiada za zarządzanie środkami przeznaczonymi na ochronę środowiska. Narodowy Fundusz wspiera projekty realizowane przez samorządy, przedsiębiorstwa, organizacje społeczne oraz osoby fizyczne.
Mimo trudności związanych z obecnym projektem, NFOŚiGW nadal planuje wspierać działania mające na celu ograniczenie emisji i poprawę jakości powietrza w Polsce. Fundusz zapowiedział, że będzie prowadzić dalsze rozmowy z EBI w celu uzyskania akceptacji dla kolejnych programów wspierających zrównoważony rozwój.
Podsumowanie – Co Dalej z Programem Dopłat?
Decyzja Europejskiego Banku Inwestycyjnego budzi obawy, lecz nie oznacza definitywnego końca programu dopłat do rowerów elektrycznych. Przedstawiciele NFOŚiGW zapowiadają kontynuację rozmów i modyfikacje programu, aby spełnić wymogi stawiane przez EBI. W najbliższych miesiącach polskie władze mogą przedstawić nowe propozycje lub poprawki, które umożliwią realizację zamierzeń przy wsparciu międzynarodowych instytucji finansowych.
Dopłaty do rowerów elektrycznych mogłyby przynieść realne korzyści ekologiczne i przyczynić się do popularyzacji alternatywnych form transportu w miastach, a tym samym zmniejszyć zatłoczenie i poziom zanieczyszczeń. Ostateczna decyzja EBI oraz odpowiedź NFOŚiGW mogą być kluczowe dla przyszłości polskiego rynku rowerów elektrycznych i ekologicznego transportu.