Zakup samochodu elektrycznego w Polsce może być znacznie bardziej opłacalny dzięki nowej odsłonie programu „Mój Elektryk 2.0”. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zapowiada wsparcie w wysokości nawet 40 tys. zł, co stanowi atrakcyjną zachętę zarówno dla osób fizycznych, jak i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG). Budżet programu to aż 1,6 mld zł, a szczegóły zasad zostały niedawno przedstawione do konsultacji.
Dla kogo przeznaczone jest wsparcie?
Nowa odsłona programu skierowana jest do dwóch głównych grup: osób fizycznych oraz przedsiębiorców prowadzących JDG. Warunkiem otrzymania dotacji jest zakup, leasing lub wynajem długoterminowy nowego pojazdu elektrycznego, którego cena nie przekracza 225 tys. zł brutto.
Osoby fizyczne mogą liczyć na podstawowe wsparcie w wysokości 18 750 zł. Kwota ta może wzrosnąć o dodatkowe 10 tys. zł w przypadku zezłomowania starego pojazdu spalinowego, pod warunkiem, że był on własnością odbiorcy wsparcia przez co najmniej 3 lata i zezłomowany po 1 lutego 2020 r. Dla osób o dochodzie nieprzekraczającym 120 tys. zł rocznie przewidziana jest dodatkowa dotacja w wysokości 11 250 zł. W sumie daje to maksymalną możliwą kwotę dofinansowania wynoszącą aż 40 tys. zł.
Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na leasing lub wynajem długoterminowy, również mogą uzyskać atrakcyjne wsparcie. W ich przypadku maksymalna kwota dotacji wynosi 30 tys. zł, z możliwością dodatkowych 10 tys. zł za zezłomowanie starego auta.
Jak wygląda wsparcie dla leasingu?
Osoby fizyczne, które wybiorą leasing lub wynajem długoterminowy, mogą uzyskać 30 tys. zł wsparcia podstawowego. Kwota ta wzrasta o 5 tys. zł za zezłomowanie starego pojazdu oraz o kolejne 5 tys. zł w przypadku dochodu poniżej 120 tys. zł rocznie.
Dla prowadzących JDG maksymalne wsparcie wynosi 30 tys. zł, z dodatkowymi 10 tys. zł za zezłomowanie starego auta, co czyni program korzystnym również dla przedsiębiorców, którzy chcą unowocześnić swoją flotę.
Zmiany w porównaniu z poprzednią edycją programu
„Mój Elektryk 2.0” wprowadza istotne zmiany w stosunku do wcześniejszej edycji. Wsparcie finansowe zostało znacznie podwyższone, co ma zwiększyć zainteresowanie zakupem pojazdów zeroemisyjnych. W poprzedniej edycji osoby fizyczne mogły liczyć na maksymalnie 18 750 zł, a posiadacze Karty Dużej Rodziny na 27 tys. zł. Obecnie podstawowa dotacja jest wyższa, a dodatkowe opcje, takie jak zezłomowanie starego auta czy niski dochód, pozwalają na osiągnięcie maksymalnej kwoty wsparcia w wysokości 40 tys. zł.
Harmonogram realizacji programu
Ogłoszenie nowego programu planowane jest do końca 2024 roku, natomiast wypłaty dofinansowań będą rozłożone na kolejne lata. Do II kwartału 2025 roku beneficjenci mają otrzymać 25% puli wsparcia, a pozostałe 75% środków zostanie wypłacone do II kwartału 2026 roku.
Dzięki takiemu harmonogramowi możliwe będzie stopniowe wdrażanie projektów i zapewnienie ich efektywności.
Dlaczego warto rozważyć zakup auta elektrycznego?
Dofinansowanie do samochodów elektrycznych nie tylko zmniejsza początkowy koszt zakupu, ale również wpływa na obniżenie kosztów eksploatacji. Samochody elektryczne są tańsze w utrzymaniu, generują mniej hałasu i przede wszystkim nie emitują spalin, co ma kluczowe znaczenie w kontekście walki ze smogiem w Polsce.
Według danych z rynku samochodowego w Polsce, rosnące zainteresowanie pojazdami elektrycznymi przyczynia się do rozwoju infrastruktury ładowania. W 2023 roku w Polsce funkcjonowało już ponad 2400 stacji ładowania, a ich liczba systematycznie wzrasta.