Close Menu
Lega Artis – Blog
    Kategorie
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Z ostatniej chwili
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Kwarantanna graniczna
    • Pracownik
    • Koronawirus COVID-19
    • Maski
    • Przedsiębiorca
    • Europa
    • Rosja
    • Szkoła
    • Ukraina
    • Zdrowie
    Najnowsze Wpisy
    Kallas 1112

    „Ona kłamie”. Dziennikarz zaatakował Kallas po jej uwagach na temat sankcji

    23 maja 2025
    Wojsko ukraina 1 e1693672509115

    Deputowana wzywa do dymisji Syrskiego z powodu śmierci 70 ukraińskich żołnierzy

    23 maja 2025
    Putin

    Dubinski: Putin znów ograł wszystkich

    23 maja 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
    Lega Artis – BlogLega Artis – Blog
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Wydarzenia dnia
    Lega Artis – Blog
    Home - Aktualności z kraju - Starsze auta nie wjadą do miast. Nowe prawo od 1 stycznia 2025 roku
    Aktualności z kraju

    Starsze auta nie wjadą do miast. Nowe prawo od 1 stycznia 2025 roku

    Ignacy Michałowski3 grudnia 2024Jeden komentarz
    Facebook Twitter Telegram WhatsApp
    Google News
    Google News
    Strefy Czystego Transportu
    Strefy Czystego Transportu

    Starsze auta nie wjadą – nowe prawo od 1 stycznia 2025 roku zmieni zasady poruszania się po miastach w Polsce. Planowana nowelizacja Ustawy o elektromobilności nakłada obowiązek tworzenia stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, w których stwierdzono przekroczenia norm dwutlenku azotu (NO₂). Tego rodzaju rozwiązanie już istnieje w Warszawie, a nowe przepisy mogą sprawić, że podobne strefy zostaną wprowadzone w innych dużych miastach, takich jak Kraków, Katowice czy Wrocław. Według danych Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska w tych miastach w 2023 roku średnioroczne poziomy NO₂ przekraczały dopuszczalne normy.

    Nowe przepisy przewidują, że jeśli w danym mieście GIOŚ stwierdzi przekroczenia norm NO₂, samorząd będzie zobowiązany do utworzenia strefy od 1 stycznia następnego roku. Strefa czystego transportu może zostać zlikwidowana dopiero po trzech kolejnych latach, w których normy nie będą przekroczone. Co istotne, samorządy mają swobodę w określaniu zasad funkcjonowania tych stref, w tym obszarów objętych ograniczeniami i norm emisji wymaganych dla wjazdu. To oznacza, że szczegóły wdrożenia będą różniły się między miastami.

    Najbardziej dotknięci nowymi regulacjami będą właściciele starszych pojazdów. Strefy czystego transportu zazwyczaj zakazują wjazdu samochodów nie spełniających norm Euro, takich jak Euro 6 dla diesli i Euro 4 dla benzyny. Oznacza to, że samochody wyprodukowane przed 2014 rokiem mogą być wykluczone z ruchu w tych strefach. Właściciele takich pojazdów mogą być zmuszeni do zakupu nowszych modeli lub korzystania z transportu publicznego.

    Nowelizacja Ustawy o elektromobilności nie ogranicza się tylko do stref czystego transportu. Wprowadza również obowiązek zakupu bezemisyjnych autobusów dla miast powyżej 100 tys. mieszkańców od 2026 roku. Zmiana ta ma wspierać ekologiczny transport publiczny i ograniczyć emisje spalin, ale jednocześnie stanowi wyzwanie finansowe dla samorządów. Władze lokalne będą musiały dostosować swoje floty pojazdów lub zlecić przewoźnikom zewnętrznym realizację usług transportowych zgodnych z nowymi normami. Warto podkreślić, że obecnie wielu samorządom trudno jest spełnić wymogi związane z udziałem bezemisyjnych pojazdów w usługach publicznych. Według dostępnych danych, tylko 65% samorządów składało wymagane sprawozdania dotyczące realizacji tych zadań, a w wielu przypadkach bezemisyjne pojazdy w ogóle nie były wykorzystywane.

    Projekt ustawy wprowadza również pewne ułatwienia dla mniejszych samorządów, które będą mogły korzystać z pojazdów napędzanych biometanem. Choć floty autobusów elektrycznych lub wodorowych są bardziej ekologiczne, ich wysoki koszt często przekracza możliwości finansowe mniej zamożnych miast. Rozwiązania takie jak autobusy na biometan stanowią kompromis pomiędzy ekologią a ekonomiką.

    Nowe przepisy mają swoje zwolenników i przeciwników. Zwolennicy podkreślają, że strefy czystego transportu to krok w stronę poprawy jakości powietrza w polskich miastach. Przeciwnicy wskazują jednak na koszty społeczne i gospodarcze, jakie niesie ze sobą ich wprowadzenie. Właściciele starszych pojazdów mogą czuć się wykluczeni, a mniejsze miasta mogą mieć trudności z dostosowaniem swojej infrastruktury transportowej do nowych wymagań.

    Planowane zmiany w Ustawie o elektromobilności są jeszcze przedmiotem prac legislacyjnych, ale ich wejście w życie zbliża się wielkimi krokami. Jeśli ustawa zostanie zatwierdzona, miasta takie jak Kraków, Katowice czy Wrocław już w 2026 roku będą musiały dostosować się do nowych realiów i wprowadzić strefy czystego transportu.

    miasta NO₂ normy emisji Strefy Czystego Transportu
    Google News Icon

    Obserwuj nasze artykuły na Google News

    Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

    Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
    Ignacy Michałowski
    • Facebook
    • X (Twitter)

    Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

    Jeden komentarz

    1. Ekolog on 3 grudnia 2024 20:06

      Czy rakiety, bomby, myśliwce i przykładowo czołgi też będą miały zakaz wjazdu (wlotu) do takich stref? Czy spełniają normy? Jeżeli tak to być może zbędne są schrony? Może takie strefy wprowadzić w rejony działań wojennych?

      Reply

    Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

    Ostatnie Wpisy
    Musk nowe X

    Musk ogłosił decyzję o cięciu wydatków na politykę

    23 maja 2025
    Lawrow

    Ławrow: Rosja niebawem przekaże Kijowowi projekt dokumentu o rozwiązaniu kryzysu

    23 maja 2025
    watykan

    Włoscy urzędnicy obiecali Rosji bezpieczne dotarcie do Watykanu — donoszą media

    23 maja 2025
    Reklama
    ADRES
    • 04-026 WARSZAWA
    • Aleja Stanów Zjednoczonych 51 lok 209a
    • 579 636 527
    • 22-266-86-18
    • KONTAKT@LEGAARTIS.PL

    Polecane witryny

    plotkosfera.pl

    newsnadzis.pl

     

    PRZYDATNE LINKI
    • Strona główna
    • O Nas
    • Nasi Autorzy
    • Strona Kancelarii
    • Mapa Strony
    • Regulamin Strony
    • Polityka Prywatności
    • Kontakt
    Copyright © Kancelaria Lega Artis 2025 NIP: 1251196142 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Z ostatniej chwili

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.