Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Prawo co dnia
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Aktualności z kraju - Starsze auta nie wjadą do miast. Nowe prawo od 1 stycznia 2025 roku
Aktualności z kraju

Starsze auta nie wjadą do miast. Nowe prawo od 1 stycznia 2025 roku

Ignacy Michałowski3 grudnia 2024Jeden komentarz
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
Strefy Czystego Transportu
Strefy Czystego Transportu

Starsze auta nie wjadą – nowe prawo od 1 stycznia 2025 roku zmieni zasady poruszania się po miastach w Polsce. Planowana nowelizacja Ustawy o elektromobilności nakłada obowiązek tworzenia stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, w których stwierdzono przekroczenia norm dwutlenku azotu (NO₂). Tego rodzaju rozwiązanie już istnieje w Warszawie, a nowe przepisy mogą sprawić, że podobne strefy zostaną wprowadzone w innych dużych miastach, takich jak Kraków, Katowice czy Wrocław. Według danych Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska w tych miastach w 2023 roku średnioroczne poziomy NO₂ przekraczały dopuszczalne normy.

Nowe przepisy przewidują, że jeśli w danym mieście GIOŚ stwierdzi przekroczenia norm NO₂, samorząd będzie zobowiązany do utworzenia strefy od 1 stycznia następnego roku. Strefa czystego transportu może zostać zlikwidowana dopiero po trzech kolejnych latach, w których normy nie będą przekroczone. Co istotne, samorządy mają swobodę w określaniu zasad funkcjonowania tych stref, w tym obszarów objętych ograniczeniami i norm emisji wymaganych dla wjazdu. To oznacza, że szczegóły wdrożenia będą różniły się między miastami.

Najbardziej dotknięci nowymi regulacjami będą właściciele starszych pojazdów. Strefy czystego transportu zazwyczaj zakazują wjazdu samochodów nie spełniających norm Euro, takich jak Euro 6 dla diesli i Euro 4 dla benzyny. Oznacza to, że samochody wyprodukowane przed 2014 rokiem mogą być wykluczone z ruchu w tych strefach. Właściciele takich pojazdów mogą być zmuszeni do zakupu nowszych modeli lub korzystania z transportu publicznego.

Nowelizacja Ustawy o elektromobilności nie ogranicza się tylko do stref czystego transportu. Wprowadza również obowiązek zakupu bezemisyjnych autobusów dla miast powyżej 100 tys. mieszkańców od 2026 roku. Zmiana ta ma wspierać ekologiczny transport publiczny i ograniczyć emisje spalin, ale jednocześnie stanowi wyzwanie finansowe dla samorządów. Władze lokalne będą musiały dostosować swoje floty pojazdów lub zlecić przewoźnikom zewnętrznym realizację usług transportowych zgodnych z nowymi normami. Warto podkreślić, że obecnie wielu samorządom trudno jest spełnić wymogi związane z udziałem bezemisyjnych pojazdów w usługach publicznych. Według dostępnych danych, tylko 65% samorządów składało wymagane sprawozdania dotyczące realizacji tych zadań, a w wielu przypadkach bezemisyjne pojazdy w ogóle nie były wykorzystywane.

Projekt ustawy wprowadza również pewne ułatwienia dla mniejszych samorządów, które będą mogły korzystać z pojazdów napędzanych biometanem. Choć floty autobusów elektrycznych lub wodorowych są bardziej ekologiczne, ich wysoki koszt często przekracza możliwości finansowe mniej zamożnych miast. Rozwiązania takie jak autobusy na biometan stanowią kompromis pomiędzy ekologią a ekonomiką.

Nowe przepisy mają swoje zwolenników i przeciwników. Zwolennicy podkreślają, że strefy czystego transportu to krok w stronę poprawy jakości powietrza w polskich miastach. Przeciwnicy wskazują jednak na koszty społeczne i gospodarcze, jakie niesie ze sobą ich wprowadzenie. Właściciele starszych pojazdów mogą czuć się wykluczeni, a mniejsze miasta mogą mieć trudności z dostosowaniem swojej infrastruktury transportowej do nowych wymagań.

Planowane zmiany w Ustawie o elektromobilności są jeszcze przedmiotem prac legislacyjnych, ale ich wejście w życie zbliża się wielkimi krokami. Jeśli ustawa zostanie zatwierdzona, miasta takie jak Kraków, Katowice czy Wrocław już w 2026 roku będą musiały dostosować się do nowych realiów i wprowadzić strefy czystego transportu.

miasta NO₂ normy emisji Strefy Czystego Transportu
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Ignacy Michałowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Jeden komentarz

  1. Ekolog on 3 grudnia 2024 20:06

    Czy rakiety, bomby, myśliwce i przykładowo czołgi też będą miały zakaz wjazdu (wlotu) do takich stref? Czy spełniają normy? Jeżeli tak to być może zbędne są schrony? Może takie strefy wprowadzić w rejony działań wojennych?

    Reply

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Policja 1406

Ukrywali się 3 lata w pustym domu. Małżeństwo oszustów z milionami w tle wpadło pod Krakowem!

17 lipca 2025
mieszkanie

Booking.com zwalnia tysiąc osób. Klienci i hotele żądają zwrotu milionów euro!

17 lipca 2025
Karol Nawrocki

Karol Nawrocki stawia ultimatum przed zaprzysiężeniem. Ważny polityk PiS definitywnie poza Pałacem Prezydenckim

17 lipca 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) Instagram RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.