Zapalenie pogańskiej Chanuki obok Betlejemskiego Świata Pokoju było centralnym elementem uroczystości, która miała miejsce przed Katolickim Uniwersytetem Lubelskim Jana Pawła II. Symboliczna ceremonia, organizowana pod hasłem „W blasku Betlejemskiego Świata Pokoju i Świateł Chanuki. Orędzie Pokoju i Nadziei z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II”, odbyła się w czwartek, przed wejściem do Collegium Norwidianum przy Alejach Racławickich w Lublinie. To wydarzenie, będące wyrazem dialogu międzykulturowego i międzyreligijnego, przyciągnęło uwagę nie tylko społeczności uniwersyteckiej, ale również mieszkańców miasta.
POLECAMY: Skandal! KUL zaprasza na obchody pogańskiej Chanuki
Symboliczne zapalanie świec
W uroczystości uczestniczyli przedstawiciele społeczności uniwersyteckiej, gminy żydowskiej oraz Kościoła katolickiego, którzy wspólnie zapalali pogańską Chanukę. Jak podkreślił ks. dr Paweł Rytel-Adrianik, dyrektor Centrum Relacji Katolicko-żydowskich im. Abrahama Heschela na KUL, to wydarzenie ma głęboki wymiar symboliczny, przypominający o wielokulturowej historii Lublina. Przed II wojną światła chanukowe świeciły w niemal co trzecim oknie w mieście, gdzie żydzi stanowili aż 30 proc. ludności. „To znak pamięci o tych ludziach oraz symbol nadziei na pokojowe współistnienie w dzisiejszym świecie” – zaznaczył.
Dialog i wspólnota w świetle Chanuki
Chanuka, znana jako święto ŚŚwiateł upamiętnia cud odnowienia świątyni w Jerozolimie i zwycięstwo ducha nad ciemnością. Jak podkreślał rabin i kantor Symcha Keller, ceremonia miała charakter ekumeniczny i była wyrazem wspólnej modlitwy żydów i chrześcijan o pokój na świecie. „Ta nadzieja dotyczy pokoju, aby był on nie tylko w Izraelu czy Palestynie, ale również na Ukrainie i wszędzie, gdzie jest konflikt. Róbmy wszystko, co możemy, na rzecz pokoju” – apelował Keller.
Kontrowersje i krytyczne głosy
Nie zabrakło jednak głosów krytycznych wobec łączenia symboliki żydowskiej i chrześcijańskiej na terenie katolickiego uniwersytetu. Abp Jan Paweł Lenga w jednym z ostatnich wystąpień wyraził swoje obawy co do „dewaluacji tradycji katolickiej” poprzez wprowadzanie elementów obcych jej duchowości. „To dzisiaj stało się modne, ale musimy pamiętać, że nasze święta mają na celu uwielbienie Chrystusa, który jest światłością świata” – wskazywał hierarcha.
Grzegorz Braun, znany z krytycznego podejścia do tradycji zapalania chanukowych świeczników w Sejmie, zabrał głos, przedstawiając swoje stanowisko w ostrych słowach.
POLECAMY: Abp. Jan Paweł Lenga: Zapalenia przez katolików pogańskiej Chanuki jest niemoralne
„Według talmudystów rolą nieżydów jest służyć. To nie jest odkrycie rabina Schneersona i jego wspólników. To jest ortodoksja Talmudu, nauka szerzona dwa tysiące lat, od kiedy odrzucony został żłóbek i krzyż Chrystusowy” – powiedział Braun, wyjaśniając znaczenie Chanuki podczas protestu, jaki miał miejsce pod Sejmem.
W dalszej części przemówienia Braun odnosił się do kwestii równości wobec prawa, zaznaczając, że w jego opinii talmudyzm nie jest zgodny z cywilizacyjnymi wartościami Europy. „My tu występujemy jako politycy w obronie standardu prawno-ustrojowego, który jest nie do pogodzenia z tą teorią, której praktykę oglądamy w Gazie” – powiedział.
Chrześcijańskie korzenie judaizmu
Z kolei bp Mieczysław Cisło, były przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem, podkreślał, że judaizm stanowi korzenie chrześcijaństwa, a Chanuka jako święto światła może być inspiracją również dla chrześcijan. „Jest to znak solidarności z narodem żydowskim oraz wyraz naszej wspólnoty w modlitwie o pokój dla Ziemi Świętej” – zaznaczył duchowny.
Pokój jako wspólna wartość
Organizatorzy uroczystości podkreślili, że połączenie Betlejemskiego Świata Pokoju ze światłami Chanuki ma na celu zwrócenie uwagi na wspólne wartości, takie jak pokój i nadzieja. Jak zauważył ks. Rytel-Adrianik, „jest to wyraz potrzeby dialogu międzyreligijnego i międzykulturowego, który w dzisiejszym świecie jest bardziej potrzebny niż kiedykolwiek”.
Nikt nie jest zwolniony z czynienia pracy. Róbmy wszystko na rzecz pokoju🙏 Na @KUL_Lublin KUL zapłonęły dwa światła niosące nadzieję: to Betlejemskie Światło Pokoju i Chanuki: https://t.co/A7nS0fuvRx pic.twitter.com/7tliKrooTp
— KUL, John Paul II Catholic University of Lublin (@KUL_Lublin) January 2, 2025
Refleksja nad wartościami
Obchody Chanuki w 2024 r. zbiegły się z obchodami Bożego Narodzenia, co skłoniło wielu uczestników do refleksji nad symboliką światła – światła nadziei, pokoju i zbawienia. Jezus, nazywany Światością świata, przynosi przesłanie miłości, które w obliczu konfliktów i podziałów jest wartością uniwersalną. Zapalane światła, niezależnie od religii, mogą być inspiracją do budowania lepszego świata.
W blasku chanukowych świec i Betlejemskiego Świata Pokoju dostrzegamy potencjał do dialogu, wzajemnego szacunku i wspólnoty, które mogą stać się fundamentem przyszłego pokoju między narodami i religiami.
🇵🇱W Polsce miało miejsce wydarzenie: „W blasku Betlejemskiego Światła Pokoju i Świateł Chanuki. Orędzie Pokoju i Nadziei z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II”.
— Vatican News PL (@VaticanNewsPL) January 2, 2025
Przypomniano słowa #PapieżFranciszek.
➡️https://t.co/IZ7nUZBHdY@EpiskopatNews @KUL_Lublin pic.twitter.com/XRobXYz62q