Miasto Poznań podejmuje kolejne kroki w kierunku modernizacji swojej komunikacji miejskiej. Decyzja o zakupie 24 używanych, lecz dobrze zachowanych tramwajów z niemieckiego Bonn to inwestycja o łącznej wartości ponad 2 milionów euro. Jak donosi „Głos Wielkopolski”, transakcja obejmuje również pakiet części zamiennych oraz wyposażenia specjalistycznego, co czyni ją jeszcze bardziej atrakcyjną.
Szczegóły transakcji i stan techniczny pojazdów
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu (MPK) zakupi od Stadtwerke Bonn tramwaje typu R1.1, wyprodukowane w 1994 roku przez Siemens i Dúwag. Każdy z pojazdów ma 28,6 metra długości, może pomieścić maksymalnie 170 pasażerów i charakteryzuje się niskopodłogowością na około 2/3 swojej powierzchni.
Cena jednego tramwaju będzie uzależniona od jego stanu technicznego i może wynosić maksymalnie 46,5 tys. euro. Jak podkreśla Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka MPK, przewoźnik ma prawo zrezygnować z zakupu pojazdów uszkodzonych, np. w wyniku wypadku, jeśli nie zostanie wypracowane porozumienie w sprawie obniżenia ceny.
Kluczowe zalety niemieckich tramwajów
Nowe dla Poznania pojazdy mają kilka istotnych cech, które podniosą komfort i funkcjonalność komunikacji miejskiej:
- Niskopodłogowość: Ułatwia wsiadanie i wysiadanie osobom starszym, niepełnosprawnym oraz rodzicom z wózkami.
- Dwukierunkowość: Pozwala na obsługę linii wahadłowych i tras bez pętli, jak np. na Naramowicach.
Każdy z tramwajów przed wprowadzeniem na poznańskie torowiska zostanie przystosowany do miejscowej infrastruktury. Modernizacje obejmą system sterowania zwrotnicami i sygnalizacją świetlną, instalację nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej oraz kasowników.
Harmonogram dostaw
Zgodnie z umową, tramwaje będą dostarczane sukcesywnie w 2025 roku. Pierwszy pojazd ma dotrzeć do Poznania już za kilka miesięcy. Wprowadzenie ich do eksploatacji zwiększy możliwości operacyjne MPK i poprawi komfort pasażerów.
Koniec tramwajów wysokopodłogowych w Poznaniu
Zakup tramwajów z Bonn, w połączeniu z inwestycją w 30 nowych tramwajów Modertrans Gamma produkowanych pod Poznaniem, symbolizuje koniec epoki tramwajów wysokopodłogowych w mieście. Nowe pojazdy Modertrans kosztują 9,4 mln zł za sztukę i są w pełni dostosowane do potrzeb współczesnych pasażerów.
Ta modernizacja to krok w stronę transportu bardziej dostępnego i wygodnego dla wszystkich użytkowników. Osoby starsze, niepełnosprawne oraz rodziny z dziećmi będą mogły korzystać z komunikacji miejskiej w Poznaniu bez przeszkód.
Długo oczekiwany zakup
Jak przypomina „Głos Wielkopolski”, Poznań planował zakup tramwajów z Bonn już od kilku lat, jednak realizacja tego zamiaru była opóźniona z powodu opóźnień w dostawach nowych tramwajów českiej produkcji Škody do niemieckiego miasta.
Podsumowanie
Zakup tramwajów z Bonn to dla Poznania ważny krok w stronę modernizacji floty komunikacyjnej. Inwestycja ta nie tylko poprawi jakość usług dla pasażerów, ale również przyczyni się do zwiększenia efektywności operacyjnej MPK. Dzięki temu Poznań dołącza do grona miast stawiających na nowoczesne i dostępne dla wszystkich rozwiązania w komunikacji miejskiej.