Voit Automotive, firma z ponad 75-letnią tradycją, będąca dostawcą dla największych światowych marek samochodowych, ogłosiła upadłość. Decyzję w tej sprawie zatwierdził sąd w Saarbrücken, otwierając drogę do restrukturyzacji. Procesem tym zajmie się specjalny zespół zarządczy, co oznacza nowy etap dla niemieckiego producenta komponentów samochodowych. W Polsce, gdzie Voit Automotive posiada zakład w Nowej Soli, przyszłość wydaje się być równie niepewna.
POLECAMY: Czas spojrzeć prawdzie w oczy! Europejski rynek motoryzacyjny pogrąża polityka eurokomuny
Chińska fuzja, która nigdy nie nastąpiła
Kluczowym momentem w ostatnich latach dla Voit Automotive była zapowiedź fuzji z chińską grupą Chongqing Millison Technologies. Transakcja, wyceniana na kilkadziesiąt milionów euro, miała uratować firmę przed problemami finansowymi. Rozmowy rozpoczęte wiosną ubiegłego roku dawały nadzieję na stabilizację.
Jednakże Chińczycy niespodziewanie wycofali się z negocjacji, co de facto oznaczało dla Voit Automotive koniec planów ratunkowych w tej formie. Informacja ta została przekazana prawie tysiącu pracowników zakładu w St. Ingbert 22 stycznia bieżącego roku. Upadłość firmy oznacza ryzyko utraty pracy dla zatrudnionych oraz potencjalne problemy dla jej zagranicznych oddziałów.
Od historii położonej na aluminium po kryzys
Voit Automotive została założona 20 grudnia 1947 roku przez Willy’ego Voita jako warsztat produkujący drobne elementy metalowe. Przełom nastąpił w 1959 roku, gdy firma rozpoczęła dostawy komponentów dla branży motoryzacyjnej. Jednym z pierwszych sukcesów było wspólne mocowanie do systemów wycieraczek dla Boscha.
W kolejnych dekadach Voit rozwijał ofertę, stając się jednym z liderów w produkcji aluminiowych komponentów samochodowych. Współpracował z takimi gigantami jak BMW, Mercedes-Benz, Audi, Volkswagen, Jaguar Land Rover czy Porsche. Jednak ostatnie lata były dla firmy coraz trudniejsze, a upadłość wydaje się być kulminacją problemów finansowych.
Zakład w Nowej Soli: Czy Polska działalność jest zagrożona?
W Polsce Voit Automotive jest obecny od 2008 roku, gdzie zakład w Nowej Soli stanowi ważny punkt na mapie produkcyjnej firmy. Cała grupa Voit, obejmująca zakłady w Niemczech, Francji i Polsce, zatrudnia łącznie około 1600 osób.
Radio Zet przypomina, że mimo ogłoszenia upadłości, firma zapewniła o kontynuacji działalności w pełnym zakresie przynajmniej do końca marca. Wynagrodzenia dla pracowników zakładu w St. Ingbert zostały zabezpieczone, ale długoterminowa przyszłość jest niejasna. Pytania dotyczące zakładu w Nowej Soli pozostają bez odpowiedzi, a pracownicy z niepewnością spoglądają na wyniki restrukturyzacji.
Co dalej z Voit Automotive?
Przyszłość Voit Automotive zależy od skuteczności procesu restrukturyzacyjnego oraz znalezienia nowych inwestorów lub strategicznych partnerów. Upadłość niemieckiej centrali może mieć szerokie konsekwencje dla całej grupy, w tym polskiego zakładu w Nowej Soli.
Niemiecki przemysł motoryzacyjny, borykający się z globalnymi zmianami i presją na transformację w kierunku pojazdów elektrycznych, stawia nowe wyzwania dostawcom komponentów. Voit Automotive, mimo swojej bogatej historii i znaczenia dla branży, znalazł się w sytuacji, która pokazuje, jak trudne jest funkcjonowanie w tak dynamicznym środowisku.
Czy zakład w Polsce przetrwa? Czy firma znajdzie sposób na odbudowę? To pytania, na które odpowiedzi będą zależały od nadchodzących decyzji restrukturyzacyjnych oraz potencjalnych partnerów biznesowych.