Polska Akademia Nauk (PAN) planuje opracowanie wspólnego podręcznika do nauki historii dla polskich i ukraińskich uczniów. Celem tej inicjatywy jest stworzenie przestrzeni edukacyjnej, która pozwoli na lepsze zrozumienie wspólnej przeszłości obu narodów. PAN zwróciła się do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego o zgodę na realizację przedsięwzięcia oraz opracowanie zaleceń dla autorów podręcznika. Co istotne, projekt może być finansowany przez Polsko-Niemiecką Fundację na rzecz Nauki (PNFN).
POLECAMY: Ukraina poinformowała, że Polska będzie konsultować treści podręczników do historii z Ukrainą
Cel i założenia projektu
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Polską Agencję Prasową, polsko-ukraiński podręcznik historii ma łączyć różne perspektywy historyczne i promować dialog międzykulturowy. Jak podkreśla prof. Mirosława Ostrowska, wiceprezes PAN, projekt znajduje się na etapie przygotowań formalnych i wymaga koordynacji między wieloma instytucjami naukowymi.
POLECAMY: Mucha: Ukraińskie i Polskie dzieci powinny uczyć się wypośrodkowanej historii
Niemieckie wsparcie finansowe
W przedsięwzięcie zaangażowany jest Leibniz-Institut für Bildungsmedien / Georg-Eckert-Institut w Brunszwiku oraz Centrum Badań Historycznych PAN. Organizacje te zwróciły się do Polsko-Niemieckiej Fundacji na rzecz Nauki o możliwość współfinansowania projektu. Tego rodzaju wsparcie mogłoby przyczynić się do sprawnej realizacji przedsięwzięcia oraz zapewnienia wysokiej jakości merytorycznej przygotowywanych materiałów edukacyjnych.
Wyzwania i kontrowersje
Profesor Ostrowska wskazuje, że jednym z głównych wyzwań będzie pogodzenie różnych narracji historycznych, które mogą się znacząco różnić w zależności od perspektywy Polski i Ukrainy. Dodatkowo istotnym aspektem będzie koordynacja prac oraz wpływ aktualnych napięć politycznych na kształt podręcznika.
Inspiracja projektem polsko-niemieckim
Nowa inicjatywa PAN może stanowić kontynuację doświadczeń zdobytych podczas opracowywania polsko-niemieckiego podręcznika „Europa. Nasza historia”. To czterotomowe dzieło przeznaczone dla szkół podstawowych powstało przy współpracy polskich i niemieckich historyków, a jego celem było wypracowanie wspólnej narracji historycznej. Podobne założenia przyświecają nowemu projektowi, który ma łączyć perspektywy historyczne Polski i Ukrainy.
Podsumowanie
Polsko-ukraiński podręcznik historii może być istotnym krokiem w kierunku budowania wzajemnego zrozumienia między narodami. Kluczowe będzie jednak znalezienie sposobu na rzetelne przedstawienie historii w sposób akceptowalny dla obu stron. Choć projekt napotyka na liczne wyzwania, to jego realizacja może przyczynić się do głębszego dialogu i współpracy edukacyjnej między Polską a Ukrainą.