W ostatnich latach polski system edukacji dążył do zwiększenia kompetencji cyfrowych wśród uczniów. Jednym z kluczowych elementów tych działań był program „Laptop dla Ucznia”, który zakładał przekazywanie bezpłatnych laptopów uczniom klas IV szkół podstawowych. Jednakże, w 2024 roku program ten został zawieszony, a Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) oraz Ministerstwo Cyfryzacji rozpoczęły prace nad nowym projektem – „Cyfrowy Uczeń”.
Ewolucja programów cyfryzacji edukacji
Program „Laptop dla Ucznia” miał na celu wyposażenie każdego ucznia IV klasy w laptopa na własność, co miało wspierać naukę oraz rozwój kompetencji cyfrowych. Pierwsza edycja programu była realizowana w roku szkolnym 2023/2024 i objęła blisko 400 tysięcy uczniów.
Jednakże, w 2024 roku program został zawieszony. Ministerstwo Edukacji Narodowej, we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji, podjęło decyzję o wypracowaniu nowych założeń, które realnie podniosą potencjał i kompetencje cyfrowe uczniów oraz wesprą nauczycieli. W efekcie powstał program „Cyfrowy Uczeń”.
Założenia programu „Cyfrowy Uczeń”
Program „Cyfrowy Uczeń” zakłada wyposażenie szkół w nowoczesny sprzęt komputerowy, który będzie dostępny dla uczniów podczas zajęć edukacyjnych. Planowane jest dostarczenie do szkół 735 tysięcy urządzeń, w tym laptopów i tabletów, do końca września 2025 roku.
W przeciwieństwie do poprzedniego programu, sprzęt nie będzie przekazywany na własność uczniom ani ich rodzicom. Zamiast tego, urządzenia będą stanowiły wyposażenie szkół, co ma na celu zapewnienie równego dostępu do technologii dla wszystkich uczniów oraz efektywniejsze wykorzystanie zasobów.
Kryteria dystrybucji sprzętu
Dystrybucja urządzeń w ramach programu „Cyfrowy Uczeń” będzie oparta na wskaźnikach społeczno-ekonomicznych regionów, takich jak średnia płaca czy poziom bezrobocia. Priorytetowo traktowane będą szkoły zlokalizowane w mniej zamożnych regionach, aby wyrównać szanse edukacyjne i przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu. citeturn0search0
Reakcje i oczekiwania społeczne
Zmiana formuły programu spotkała się z różnorodnymi reakcjami. Niektórzy rodzice i uczniowie wyrażają rozczarowanie faktem, że sprzęt nie będzie przekazywany na własność, co mogłoby wspierać naukę również poza szkołą. Z drugiej strony, eksperci podkreślają, że centralizacja sprzętu w placówkach edukacyjnych może zapewnić lepszą kontrolę nad jego wykorzystaniem oraz umożliwić prowadzenie zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych technologii dla całych klas jednocześnie.
Przyszłość cyfryzacji edukacji w Polsce
Program „Cyfrowy Uczeń” jest krokiem w kierunku nowoczesnej edukacji, dostosowanej do wymogów współczesnego świata. Wyposażenie szkół w nowoczesny sprzęt komputerowy oraz rozwijanie kompetencji cyfrowych wśród uczniów i nauczycieli ma na celu przygotowanie młodego pokolenia do wyzwań przyszłości. Kluczowe będzie jednak monitorowanie efektywności programu oraz dostosowywanie jego założeń do zmieniających się potrzeb edukacyjnych i technologicznych.
Transformacja programu „Laptop dla Ucznia” w „Cyfrowego Ucznia” odzwierciedla dążenie polskiego systemu edukacji do skuteczniejszego i bardziej zrównoważonego wdrażania technologii w procesie nauczania. Poprzez skupienie się na wyposażeniu szkół i zapewnieniu równego dostępu do nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, program ten ma szansę znacząco wpłynąć na podniesienie kompetencji cyfrowych wśród polskich uczniów.