W ostatnim czasie coraz częściej słyszymy o zakazach wjazdu do garaży podziemnych dla samochodów elektrycznych. Choć podobne ograniczenia dla pojazdów z instalacją LPG są powszechnie znane, to w przypadku aut elektrycznych budzą one wiele wątpliwości. Czy takie zakazy są zgodne z prawem? I czy rzeczywiście samochody elektryczne stanowią większe zagrożenie niż te spalinowe? Sprawdzamy!
POLECAMY: Zakaz parkowani elektryków w garażach podziemnych. Lista się wydłuża
Zakazy wjazdu do garaży – skąd się biorą?
Zakazy wjazdu dla pojazdów z instalacją LPG są powszechne i wynikają z przepisów techniczno-budowlanych. Gaz LPG jest cięższy od powietrza, co zwiększa ryzyko eksplozji w nieodpowiednio wentylowanych przestrzeniach podziemnych. Jednak w przypadku samochodów elektrycznych sytuacja wygląda inaczej. Baterie litowo-jonowe, choć mogą stanowić potencjalne zagrożenie pożarowe, nie są objęte żadnymi konkretnymi przepisami zakazującymi ich parkowania w garażach podziemnych.
POLECAMY: Wprowadzono zakaz parkowania dla samochodów elektrycznych w garażu podziemnym
Przykłady zakazów w praktyce
W gdańskiej galerii handlowej Madison oraz w parku wodnym Warszawianka wprowadzono zakazy wjazdu dla samochodów elektrycznych. Zarządcy tłumaczą to ryzykiem związanym z potencjalnym pożarem baterii litowo-jonowych. W przypadku Warszawianki, garaż podziemny znajduje się bezpośrednio pod basenem, a ewentualny pożar mógłby doprowadzić do zniszczenia instalacji wodnej i zawieszenia działalności obiektu. Podobne obawy wyraża zarząd galerii Madison, wskazując na niewystarczające możliwości gaszenia pożarów pojazdów elektrycznych przy użyciu standardowych systemów wodnych.
Co na to prawo? Zakazy bez podstaw prawnych
Prawicy z naszej kancelarii podkreślają, że zakazy wjazdu dla samochodów elektrycznych nie mają żadnego poparcia w prawie – ani polskim, ani unijnym. Jak wyjaśnia prawnik: „Zakaz wjazdu pojazdów elektrycznych do parkingu podziemnego nie jest podyktowany przepisami ogólnokrajowymi. Wynika zazwyczaj z wewnętrznych regulaminów, gdzie właściciel czy zarządca obiektu obawia się zwiększonego ryzyka pożarowego i potencjalnych kosztów z tym związanych.”
W przypadku prywatnych parkingów zarządcy mają prawo ustalać reguły użytkowania, co teoretycznie pozwala im na wprowadzenie zakazów. Jednak takie działania mogą być podważane jako nieuzasadnione ograniczenie praw użytkowników, szczególnie gdy umowa najmu lub akt własności nie zawierają wyraźnych zapisów na ten temat.
POLECAMY: W Gdyni operator parkinu żąda drastycznie wysokiej opłaty za parkowanie naruszające linię
Elektromobilność a przepisy
Przepisy związane z elektromobilnością, takie jak ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, promują rozwój infrastruktury dla pojazdów o niskiej lub zerowej emisji. Wprowadzanie zakazów wjazdu do garaży podziemnych stoi w sprzeczności z tymi zasadami. Co więcej, według dotychczasowych badań i statystyk, samochody elektryczne nie stanowią większego zagrożenia pożarowego niż pojazdy spalinowe.
Bezpieczeństwo przeciwpożarowe – fakty i mity
Wprowadzane zakazy najczęściej wynikają z ostrożności lub braku wiedzy i doświadczenia zarządców w zakresie zarządzania ryzykiem związanym z pojazdami elektrycznymi. Tymczasem, jak podkreślają eksperci, standardowe systemy gaśnicze mogą być niewystarczające w przypadku pożaru baterii litowo-jonowych, ale nie oznacza to, że samochody elektryczne są bardziej niebezpieczne. Kluczem jest odpowiednie dostosowanie infrastruktury i procedur bezpieczeństwa.
Podsumowanie
Zakazy wjazdu do garaży podziemnych dla samochodów elektrycznych budzą wiele kontrowersji. Choć zarządcy obiektów tłumaczą je obawami przed pożarami, to takie działania nie mają podstaw prawnych i mogą być uznane za nieuzasadnione ograniczenie praw użytkowników. Zamiast wprowadzać zakazy, warto inwestować w rozwój infrastruktury i procedur bezpieczeństwa, które pozwolą na bezpieczne parkowanie pojazdów elektrycznych w garażach podziemnych.