Od 1 września 2025 roku polskie szkoły czekają duże zmiany. Minister edukacji Barbara Nowacka podpisała projekty rozporządzeń wprowadzające dwa nowe przedmioty: edukację obywatelską oraz edukację zdrowotną. To element szeroko zakrojonej reformy edukacyjnej, która ma na celu lepsze przygotowanie uczniów do wyzwań współczesnego świata.
Edukacja obywatelska: kształtowanie świadomych obywateli
Głównym celem nowego przedmiotu – edukacji obywatelskiej – jest przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego zaangażowania w życie społeczeństwa demokratycznego. Jak podkreśla Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN), przedmiot ten ma budować i wzmacniać postawy patriotyczne oparte na poczuciu tożsamości oraz dumy z przynależności do wspólnoty.
„Edukacja obywatelska ma kształtować otwartość i szacunek względem innych, empatię i solidarność z innymi oraz zaangażowanie na rzecz dobra wspólnego” – czytamy w komunikacie resortu. Przedmiot ma również rozwijać w młodych ludziach poczucie odpowiedzialności za kształt małej i dużej ojczyzny.
Szczegółowy wymiar godzin zajęć w poszczególnych klasach zostanie określony w przygotowywanych przepisach.
Edukacja zdrowotna zamiast WDŻ: kontrowersje i nowe wyzwania
Edukacja zdrowotna zastąpi dotychczasowy przedmiot – wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ). Nowy przedmiot będzie obowiązywał uczniów klas 4-8 szkół podstawowych oraz klas 1-3 szkół ponadpodstawowych.
Głównym celem edukacji zdrowotnej jest kształtowanie kompetencji uczniów związanych z całożyciową dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia. MEN podkreśla, że przedmiot ma uczyć, jak dbać o siebie i innych, promując zdrowy styl życia.
Jednak wprowadzenie nowego przedmiotu wzbudza kontrowersje, zwłaszcza w kontekście treści związanych z seksualnością. Wiele osób obawia się, jak będą wyglądały zajęcia i jakie tematy zostaną poruszone.
Zasady organizacji zajęć
Zasady organizacji zajęć z edukacji zdrowotnej będą analogiczne do tych, które obowiązywały w przypadku WDŻ. Przedmiot będzie nieobowiązkowy, co oznacza, że rodzice lub pełnoletni uczniowie będą mogli zrezygnować z udziału w zajęciach, składając pisemne oświadczenie do dyrektora szkoły.
Zajęcia będą odbywać się w wymiarze jednej godziny tygodniowo przez cały rok szkolny.
Podsumowanie
Wprowadzenie edukacji obywatelskiej i edukacji zdrowotnej to ważny krok w reformie polskiej edukacji. Nowe przedmioty mają na celu lepsze przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie oraz kształtowanie postaw odpowiedzialności za siebie i innych. Jednocześnie budzą one wiele pytań i kontrowersji, zwłaszcza w kontekście treści związanych z edukacją zdrowotną.
Czy nowe przedmioty spełnią swoje zadanie? Czas pokaże. Jedno jest pewne – od 2025 roku polska szkoła będzie wyglądać inaczej.