Produkcja samochodów osobowych w Polsce w lutym 2025 roku spadła o 73,8% w porównaniu z ubiegłym rokiem – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). W ciągu dwóch pierwszych miesięcy tego roku odnotowano jeszcze większy spadek – aż 76,6%. To kolejny sygnał pogłębiającego się kryzysu w polskiej motoryzacji, który uderza nie tylko w producentów, ale także w sprzedawców i warsztaty.
Katastrofalne wyniki w produkcji aut osobowych i ciężarowych
Według raportu GUS, w lutym wyprodukowano zaledwie 7,7 tys. samochodów osobowych, podczas gdy rok wcześniej było to 29,5 tys. sztuk. Jeszcze gorzej sytuacja wygląda w przypadku pojazdów ciężarowych i ciągników drogowych – ich produkcja spadła o 11,4% (do 28 574 sztuk), a w okresie styczeń-luty br. aż o 23,6%.
Nie lepiej przedstawia się sytuacja w segmencie autobusów i pojazdów transportu publicznego. W lutym wyprodukowano 391 sztuk, co oznacza spadek o 38,3% w ujęciu rocznym. W ciągu dwóch miesięcy 2025 r. wskaźnik ten wyniósł -30,3%.
Zadłużenie branży motoryzacyjnej przekracza 450 mln zł
Kryzys w produkcji odbija się również na kondycji finansowej przedsiębiorstw. Z danych Krajowego Rejestru Długów (KRD) wynika, że łączne zadłużenie firm związanych z motoryzacją sięga 457,7 mln zł. W rejestrze widnieje 13,2 tys. podmiotów, z których każda ma do spłacenia średnio 34,8 tys. zł.
– Dla małych warsztatów taka kwota może być zabójcza. Większe spółki prawa handlowego są zadłużone na 184,4 mln zł, a każda z nich musi oddać średnio ponad 51,5 tys. zł – komentuje Jakub Kostecki, prezes Kaczmarski Inkasso.
Kto jest najbardziej zadłużony?
Największe długi mają:
- sprzedawcy detaliczni i hurtowi pojazdów – 187,3 mln zł,
- firmy zajmujące się naprawą i konserwacją aut – 156,3 mln zł,
- sprzedawcy części i akcesoriów – 77 mln zł.
Głównymi wierzycielami są instytucje finansowe i ubezpieczeniowe, którym branża motoryzacyjna jest winna blisko 329 mln zł. Kolejne w kolejce są firmy handlowe i telekomunikacyjne – po 32 mln zł każda.
Czy branża ma szansę na odbicie?
Eksperci wskazują, że obecny kryzys może być związany z ogólnospowolnieniem gospodarczym, problemami w łańcuchach dostaw oraz rosnącymi kosztami produkcji. Bez znaczących inwestycji i wsparcia rządowego trudno liczyć na szybką poprawę sytuacji.
Czy polski przemysł motoryzacyjny zdoła się podnieść? Wszystko wskazuje na to, że najbliższe miesiące będą kluczowe dla przyszłości tysięcy firm i pracowników tej branży.
- Spadek sprzedaży nowych samochodów. Polacy wolą sprawdzone modeleRok 2025 przynosi niepokojące sygnały na rynku motoryzacyjnym. Sprzedaż nowych samochodów w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej nadal spada, a przyczyn tego stanu
- RPO: Przepadek aut niezgodny z konstytucjąProjekt zmian w przepisach dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego wzbudza coraz więcej wątpliwości prawnych. Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, Stanisław Trociuk, w swoich uwagach do projektu
- Gigantyczne kary za brak OC. Blisko 10 tysięcy złotych za spóźnienieMyślisz, że drobne spóźnienie z wykupieniem obowiązkowego ubezpieczenia OC to tylko małe niedopatrzenie? Że najwyżej zapłacisz odsetki? Nic bardziej mylnego! Bezduszny automat Ubezpieczeniowego Funduszu