Unia Europejska pracuje nad rewolucyjnymi zmianami w przepisach drogowych, które mają na celu wprowadzenie ogólnoeuropejskiego zakazu prowadzenia pojazdów. W marcu 2023 r. Komisja Europejska przedstawiła projekt dyrektywy w ramach pakietu dotyczącego bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nowe regulacje mają zlikwidować lukę w egzekwowaniu zakazów, uniemożliwiającą skuteczne karanie niebezpiecznych kierowców w całej UE.
Co zmieniają nowe przepisy?
W marcu 2025 r. Rada UE i Parlament Europejski osiągnęły porozumienie w sprawie wdrożenia ogólnounijnego zakazu prowadzenia pojazdów. Dotychczasowe przepisy pozwalały państwom członkowskim na ograniczenie prawa jazdy wyłącznie na swoim terytorium. Oznaczało to, że kierowca, który popełnił poważne wykroczenie lub przestępstwo drogowe w innym kraju UE, mógł otrzymać zakaz prowadzenia pojazdów tylko w tym państwie, nadal zachowując prawo do jazdy w pozostałych krajach Unii.
Nowe regulacje wprowadzają zasadę, zgodnie z którą państwo, w którym doszło do naruszenia przepisów, będzie zobowiązane poinformować kraj wydający prawo jazdy o nałożonym zakazie. W odpowiedzi organy wydające dokument będą musiały – na określonych warunkach – rozszerzyć sankcję na całą Unię Europejską. Dzięki temu kierowca ukarany zakazem w jednym kraju nie będzie mógł legalnie prowadzić pojazdów w żadnym innym państwie członkowskim.
Kolejne kroki przed wejściem przepisów w życie
Wstępne porozumienie musi zostać zatwierdzone przez przedstawicieli państw członkowskich w Radzie UE oraz przez Parlament Europejski. Po zakończeniu procedury legislacyjnej i weryfikacji prawno-językowej nowe przepisy zostaną formalnie przyjęte przez obie instytucje.
Pakiet zmian w unijnym prawie drogowym
Projekt dyrektywy o zakazach prowadzenia pojazdów to tylko część szerszego pakietu reform. W jego skład wchodzą również:
- aktualizacja dyrektywy o prawach jazdy,
- nowelizacja przepisów dotyczących transgranicznej wymiany informacji o przestępstwach i wykroczeniach drogowych.
Te zmiany mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na europejskich drogach i ułatwienie ścigania niebezpiecznych kierowców.
Podsumowanie
Nowe przepisy UE to ważny krok w walce z bezkarnością kierowców łamiących prawo. Dzięki ogólnounijnemu zakazowi prowadzenia pojazdów kary staną się bardziej skuteczne, a drogi – bezpieczniejsze.
- Kierowcy, szykujcie portfele! Mandaty wzrosną nawet o 100 proc. – co się zmieni?Rząd planuje znaczące podwyżki mandatów za wykroczenia drogowe. Nowelizacja taryfikatora, przygotowana przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) i poparta przez Ministerstwo Sprawiedliwości, może
- Niemcy wprowadzają zakaz wjazdu dla aut starszych niż 3 lata! Polscy kierowcy w szokuOd 1 kwietnia 2025 roku Niemcy wprowadzają nową, rewolucyjną zasadę: samochody starsze niż 3 lata nie mogą wjeżdżać na teren kraju! Decyzja ta wywołała
- Czy można wyprzedać z prawej strony na autostradzie. Kiedy wyprzedzanie z prawej strony jest dozwolone?Wyprzedzanie to jeden z kluczowych manewrów na drogach, który wymaga od kierowców nie tylko umiejętności, ale także znajomości przepisów. Szczególne kontrowersje budzi kwestia wyprzedzania