Kwestia stref ekologicznych i promocji czystego transportu w miastach jest jak bumerang, który wraca do nas regularnie. Co interesujące, podczas gdy wiele niemieckich miast wycofuje się z tych inicjatyw i znosi ograniczenia dotyczące samochodów benzynowych i Diesla w centrach, nie wszędzie obserwujemy ten sam trend. W efekcie, od 31 grudnia 2024 roku do grona miast wprowadzających rygorystyczne ograniczenia dla pojazdów spalinowych (starszych niż 8 lat) dołącza nowa lokalizacja na mapie.
Warto bliżej przyjrzeć się temu zjawisku, które wydaje się wykazywać pewną dywersyfikację w podejściach różnych miast w Europie. Pomimo pewnych odstępstw od wcześniejszych decyzji w niektórych niemieckich miastach, nadal istnieją miejsca, które utrzymują swoje zobowiązania do promocji czystego transportu. Sztokholm w Szwecji stanowi przykład takiego miasta, które od 31 grudnia 2024 roku wprowadza rygorystyczną strefę ekologiczną, która zakazuje wjazdu pojazdom spalinowym, które są starsze niż 8 lat.
To pokazuje, że mimo pewnych wahania i kontrowersji w niektórych miejscach, idea ograniczania emisji spalin i promowania bardziej ekologicznych środków transportu wciąż jest żywa i wprowadzana w życie. To również odzwierciedla zrozumienie rosnącej potrzeby ochrony środowiska i zdrowia publicznego w miastach, co jest celem wielu takich stref ekologicznych.
Nowy zakaz – benzyna i Diesel tylko z Euro 6
W wielu regionach Europy strefy czystego transportu są wprowadzane w celu poprawy jakości powietrza, zwłaszcza dla pieszych i rowerzystów. Jednak, jak obserwujemy na przykładzie wielu krajów za zachodnią granicą, nie zawsze udaje się utrzymać te strefy w pełnej sile. Niemniej jednak, Sztokholm jest jednym z tych miejsc, gdzie zamierza się utrzymać rygorystyczne ograniczenia.
Od 31 grudnia 2024 roku w Sztokholmie zostanie wprowadzona strefa czystego transportu o bardzo wysokich standardach. Tylko właściciele pojazdów wyposażonych w silniki benzynowe lub Diesla, które spełniają normy Euro 6, będą uprawnieni do wjazdu. Warto zaznaczyć, że normy Euro 6 stały się obowiązujące w całej Unii Europejskiej dopiero w 2015 roku, co oznacza, że obecnie kwalifikują się do nich pojazdy, które mają maksymalnie 8 lat.
Lars Stromgren, radny ds. ruchu drogowego, podkreśla, że celem wprowadzenia tych rygorystycznych ograniczeń jest poprawa jakości powietrza i stworzenie bardziej przyjaznego otoczenia dla mieszkańców Sztokholmu. Wprowadzenie strefy czystego transportu może przyczynić się do zmniejszenia emisji spalin i poprawy komfortu życia w mieście.
Czy takie zakazy mają jakikolwiek sens?
Na obszarze ulic Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan i Sveavägen w Sztokholmie planowane jest wprowadzenie rygorystycznego zakazu dla pojazdów z silnikami benzynowymi i Diesla. Jedynie samochody spełniające normę Euro 6 oraz pojazdy elektryczne, zasilane ogniwami paliwowymi lub gazem będą uprawnione do poruszania się na tych ulicach. Wyjątkiem będą również hybrydy typu plug-in spełniające normę Euro 6.
Nieobjęte zakazem będą pojazdy należące do grup służb publicznych, takie jak policja, straż pożarna, służby medyczne, więziennictwo oraz siły zbrojne.
Jednak wprowadzenie tak rygorystycznego zakazu dla pojazdów spalinowych w Sztokholmie budzi kontrowersje. Niektórzy twierdzą, że nowe przepisy są oderwane od rzeczywistości, ponieważ wielu mieszkańców nie będzie w stanie dojechać do pracy lub swojego miejsca zamieszkania. Przykład Londynu, gdzie podobne ograniczenia zostały wprowadzone na dużo większą skalę, pokazuje, że konieczne jest dostosowanie komunikacji publicznej, aby zaspokoić potrzeby mieszkańców. Komunikacja miejska może być atrakcyjną alternatywą, ale przed jej efektywnym wdrożeniem konieczne jest odpowiednie przygotowanie i rozbudowa sieci transportowej.