W Parlamencie Europejskim obecnie trwają prace nad ustawą znana jako „prawo do naprawy”, które ma na celu zachęcanie konsumentów do naprawiania swoich produktów zamiast kupowania nowych.
Komisja Rynku Wewnętrznego Parlamentu Europejskiego już zatwierdziła nowe regulacje w tej sprawie. Zgodnie z nimi, sprzedawcy zostaną zobowiązani do oferowania bezpłatnych napraw w okresie gwarancji prawnej, z wyjątkiem przypadków, gdy jest to droższe niż wymiana, faktycznie niemożliwe lub niewygodne dla konsumenta. Europosłowie także popierają zachęty dla konsumentów do wyboru naprawy w okresie odpowiedzialności, takie jak przedłużenie gwarancji prawnej o rok dla naprawionych produktów, a także zachęty finansowe ze strony państw członkowskich, takie jak vouchery i krajowe fundusze naprawcze.
Każdego roku klienci w UE tracą około 12 miliardów euro, wybierając wymianę zamiast naprawy. Dodatkowo, producenci zostaną zobowiązani do naprawy określonej liczby produktów, nawet jeśli nie objęte są gwarancją prawną. Aby zachęcić do tego, naprawy muszą być przeprowadzane w rozsądnych ramach czasowych, a producenci mogą oferować urządzenia zastępcze do wypożyczenia, jeśli naprawa zajmuje zbyt długo. Jeśli produkt nie da się naprawić, producenci mogą zaoferować odnowiony produkt.
Ważne jest również, że niezależne warsztaty, osoby zajmujące się renowacją i użytkownicy końcowi będą mieli dostęp do wszystkich części zamiennych, informacji i narzędzi po rozsądnych kosztach przez cały okres użytkowania produktu. Nowe przepisy wymagają także od platform internetowych umożliwianie swoim klientom znalezienie lokalnych warsztatów i sprzedawców odnowionych towarów, a także dostęp do informacji o warunkach naprawy, takich jak maksymalna cena i czas potrzebny na naprawę. Dzięki temu konsumenci będą mieli możliwość porównania różnych ofert przed podjęciem decyzji.
Jeden komentarz
No i chociaż raz, mądra dyrektywa. Kupiliśmy pralkę
Elektrolux ładowaną z góry i to jest skandal. Górna klapa ma 5 lat i rdzewieje jak złom. „Szwedzka stal”