Ze względu na preferencje związane z użyciem kosiarek samojezdnych do pielęgnowania trawników, istnieje realne zagrożenie znacznego wzrostu kosztów związanych z tą praktyką. Nowa dyrektywa UE nakłada na niemiecki rząd obowiązek wprowadzenia obowiązkowego ubezpieczenia dla pojazdów, które poruszają się z maksymalną prędkością 20 kilometrów na godzinę. Koalicja, działając zgodnie z tą dyrektywą, ma plan uczynienia obowiązku ubezpieczenia prawnie wiążącym dla konsumentów już w nadchodzącym miesiącu. To zaś spowoduje konieczność dostosowania się przez właścicieli kosiarek samojezdnych do nowych regulacji ubezpieczeniowych, co potencjalnie oznacza zwiększenie kosztów związanych z utrzymaniem i eksploatacją tych urządzeń.
Obowiązkowe ubezpieczenie kosiarek samojezdnych
Od 23 grudnia 2023 roku, Niemcy wprowadzą obowiązek ubezpieczenia dla pojazdów poruszających się z prędkością od 6 do 20 kilometrów na godzinę na drogach publicznych. Ta nowa zasada będzie dotyczyć różnorodnych urządzeń, takich jak kosiarki samojezdne, wózki widłowe, ciągniki o ograniczonej prędkości, odśnieżarki czy nawet koparki. Te maszyny będą musiały spełniać te same wymogi ubezpieczeniowe, co standardowe samochody osobowe, co z kolei wymusi konieczność posiadania indywidualnego ubezpieczenia dla każdego z tych pojazdów. Ta zmiana w przepisach prawnych może istotnie wpłynąć na właścicieli tych urządzeń, zmuszając ich do dostosowania się do nowych wymagań ubezpieczeniowych, analogicznie do regulacji dotyczących tradycyjnych pojazdów mechanicznych. Ta ewolucja przepisów ma potencjał zmiany krajobrazu ubezpieczeń dla maszyn stosowanych w różnych dziedzinach, co może być wyzwaniem dla ich właścicieli oraz sektora ubezpieczeniowego.
Za niezastosowanie się grozi nawet więzienie
Dotychczasowe ubezpieczenie kosiarek samojezdnych lub podobnych pojazdów, które poruszały się z maksymalną prędkością 20 kilometrów na godzinę, mogło być objęte ogólnym planem ubezpieczeniowym odpowiedzialności cywilnej (OC) dla firm lub osób prywatnych. Przed wprowadzeniem obowiązkowego ubezpieczenia, używanie tych pojazdów na drogach publicznych nie wymagało specjalnej ochrony ubezpieczeniowej.
Osoby, które nie spełnią nowego obowiązku ubezpieczenia pojazdów takich jak kosiarki samojezdne, staną się podmiotem ścigania zgodnie z propozycją ustawy zaproponowanej przez koalicję. W najcięższym przypadku za naruszenie tego obowiązku może grozić kara nawet do roku więzienia. Dodatkowo, wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia może prowadzić do znacznych wzrostów kosztów dla właścicieli takich urządzeń. Jest to rezultat zwiększenia minimalnych sum ubezpieczenia na wypadek obrażeń ciała, które muszą wynosić co najmniej 7,5 miliona euro, oraz na wypadek szkód majątkowych, które muszą wynosić co najmniej 1,5 miliona euro. Ta zmiana w wysokości minimalnych sum ubezpieczenia może znacząco obciążyć finanse osób posiadających takie pojazdy.
Dyrektywa UE
Dyrektywa UE dotycząca ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej pojazdów silnikowych, czyli dyrektywa KH, została wprowadzona w celu zapewnienia jednolitych standardów ochrony ubezpieczeniowej w całej Europie. Ta dyrektywa stanowi podstawę dla nowego obowiązku ubezpieczenia, który został wprowadzony przez koalicję ds. sygnalizacji świetlnej. Ten obowiązek dotyczy używania kosiarek jedynie na terenie publicznym.
Jednakże, w przypadku użytkowania kosiarki na terenie prywatnym, osobne ubezpieczenie nie jest wymagane. Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez Stiftung Warentest, obowiązkowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej dotyczy właścicieli hulajnóg elektrycznych poruszających się z prędkością od 6 do 20 kilometrów na godzinę od 2019 roku. Jest to spowodowane tym, że hulajnogi elektryczne, ze względu na ich napęd mechaniczny, są uznawane za pojazdy silnikowe.
W rezultacie, choć obowiązek ubezpieczenia jest wymuszany dla hulajnóg elektrycznych poruszających się z określoną prędkością, użytkownicy kosiarek na terenie prywatnym nie są zobowiązani do posiadania oddzielnego ubezpieczenia.
Rząd dopracowuje przepisy
Obecnie rząd Niemiec rozważa możliwość wprowadzenia kar karnych za naruszenie wymienionych przepisów już od 23 grudnia. Istnieje również opcja ustalenia przejściowych przepisów, w których brak ubezpieczenia byłby początkowo traktowany jako naruszenie administracyjne, a nie karność. To podejście miałoby na celu stopniowe wdrożenie nowych uregulowań, umożliwiając stopniową adaptację i świadomość społeczną przed ewentualnym wprowadzeniem kar karnych.