W Niemczech, decyzja dotycząca odpowiednich opon nie ogranicza się jedynie do komfortu jazdy, lecz staje się istotnym aspektem bezpieczeństwa na drogach. Z uwagi na zróżnicowane warunki pogodowe, kierowcy często muszą podjąć decyzję między oponami letnimi, zimowymi a całorocznymi. Jest to istotne zwłaszcza w kontekście podróży, gdyż od 2024 roku pewien rodzaj opon zostanie zakazany.
Różnorodność warunków atmosferycznych stawia przed kierowcami wybór, który wpływa nie tylko na komfort podróży, ale także na bezpieczeństwo. Dlatego też, świadomość, jaką oponę wybrać, jest kluczowa dla zachowania stabilności i przyczepności pojazdu na drodze, szczególnie w trudniejszych warunkach. Od 2024 roku istniejące przepisy sprawią, że niektóre rodzaje opon staną się niedozwolone, co nakłada na kierowców obowiązek dostosowania się do nowych wymogów w celu zapewnienia bezpieczeństwa własnemu oraz innym uczestnikom ruchu drogowego.
Niedozwolone opony w Niemczech od 2024 roku
Kierowcy coraz częściej rozważają oszczędności finansowe związane z kosztami utrzymania pojazdu, zwłaszcza w kontekście wyboru opon. Ostatnio popularne stały się opony całoroczne. Niemcy wprowadzili przepisy, które od 2018 roku określają jako opony zimowe te, które posiadają symbol góry i płatka śniegu (3 PMSF – 3-Peak Mountain Snow Flake). Opony z symbolem M+S (Mudd+Snow, czyli Błoto+Śnieg) wyprodukowane do końca 2017 roku są akceptowane do 30 września 2024 roku.
Zmiana opon jest niezbędna przed nadchodzącą jesienią – od 1 października 2024 roku jedynie opony z symbolem góry i płatka śniegu będą legalne na niemieckich drogach. Opony posiadające oba oznaczenia są już dostępne od kilku lat i pozostają dopuszczone w Niemczech. Jeśli jednak Twoje opony mają tylko oznaczenie M+S, konieczna jest ich wymiana.
W innych krajach europejskich również obowiązują różne przepisy dotyczące opon zimowych (oznaczeń M+S i/lub 3 PMSF*). Przed podróżą warto zapoznać się z wymogami obowiązującymi w danym kraju. Niektóre państwa regulują także minimalną głębokość bieżnika opon w okresie zimowym.
Głębokość bieżnika
W Niemczech istnieje ustalona minimalna głębokość bieżnika w oponach, wynosząca 1,6 mm. Niemniej jednak, rekomendowana wartość sięga nawet 4 mm dla opon zimowych. Organizacja jak ADAC zaleca również, aby opony przeznaczone na zimę były wymieniane co najmniej co sześć lat. Po tym okresie stają się one znacząco twarde, co negatywnie wpływa na ich przyczepność w niskich temperaturach.
Ważne jest także to, że opony zimowe są obowiązkowe we wszystkich kołach pojazdu na niemieckich drogach. To kluczowy aspekt bezpieczeństwa, który podkreśla wagę właściwego utrzymania i wymiany opon w odpowiednim czasie.
Kary za nieprzestrzeganie przepisów
Niemieckie przepisy drogowe są jasne co do używania odpowiednich opon w warunkach zimowych. Kierowca, który porusza się na oponach letnich w czasie, gdy wymagane są opony zimowe lub te z symbolem M+S, naraża się na mandat w wysokości 60 euro i nałożenie 1 punktu karnego na swoją kartę kierowcy. W sytuacji, gdy taki kierowca spowoduje utrudnienia w ruchu drogowym, grozi mu kara grzywny podwyższona do 80 euro oraz dodatkowo nałożenie 1 punktu karnego. Te przepisy mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach w okresach wymagających zastosowania opon zimowych oraz karać tych, którzy nie dostosowują się do tych wymogów, co może stwarzać zagrożenie dla innych uczestników ruchu.