Na tegoroczne Boże Narodzenie, Polacy zwiększą swoje wydatki o jedną czwartą w porównaniu z poprzednim rokiem, przeznaczając średnio 1 441 zł na osobę, jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor. Największy wzrost budżetu zanotowano w kategoriach wyjazdów, prezentów oraz zakupów żywności.
Według informacji podanych przez badanie, dla jednej trzeciej respondentów organizacja świąt Bożego Narodzenia wiąże się z pewnymi wyrzeczeniami, natomiast dla 12 proc. oznacza to trudności finansowe.
„Wydatki Polaków na organizację świąt wzrosną o jedną czwartą w porównaniu z ubiegłym rokiem, średnio wyniosą 1 441 zł na osobę. Największy wzrost zanotowano w kategorii wyjazdów (o 130 zł) i prezentów (552 zł), ale także w zakupach żywności (499 zł)” – takie informacje zawarte są w badaniu przeprowadzonym na zlecenie BIG InfoMonitor, prowadzącego rejestr dłużników. Dodatkowo podano, że w 2022 roku średni wydatek na osobę wyniósł 1 157 zł, a w 2021 roku – 1 142 zł.
W bieżącym roku budżet na prezenty wzrośnie o 28 proc., osiągając 522 zł z 431 zł w roku poprzednim. „Na zastawienie świątecznego stołu przeznaczonych zostanie 499 zł, co stanowi wzrost o 17 proc. w porównaniu z 2022 rokiem. Planuje się również zwiększenie wydatków w innych kategoriach” – dodano.
Polacy zamierzają przeznaczyć średnio 130 zł na wyjazdy, obejmujące koszty paliwa lub biletów, co stanowi wzrost o 67 proc. Na choinkę i ozdoby, na które w tym roku planuje inwestować 54 proc. ankietowanych, przewidziano wydatek 74 zł, co oznacza wzrost o 21 proc. Środki czystości to średnio koszt 58 zł (wzrost o 12 proc.). Wydatki na „inne” kategorie wyniosą 128 zł w porównaniu z 109 zł z roku poprzedniego.
Prezes BIG InfoMonitor, Sławomir Grzelczak, zauważył, że z roku na rok Polacy coraz sprawniej i mądrzej organizują święta, pomimo trudnych warunków gospodarczych.
– Właściwie będzie to już czwarta Wigilia, w niespecjalnie sprzyjających okolicznościach. Najpierw były w 2020 i 2021, wynikające z pandemii obawy zdrowotne i finansowe, w zeszłym roku święta upłynęły w cieniu wojny w Ukrainie i dwucyfrowej inflacji, a teraz mamy dalszy ciąg wzrostu cen i utrzymującą się niepewność sytuacji za wschodnią granicą – tłumaczy Grzelczak.
Zgłosił, że w obecnym roku Polacy postanowili „nieco się odprężyć, bardziej cieszyć wspólnym towarzystwem i mniej ograniczać swoje wydatki”.
Według badań BIG InfoMonitor odsetek osób planujących obchodzić Boże Narodzenie tak rozmachnie jak zazwyczaj wzrósł z 56 proc. w 2022 roku do 64 proc. w 2023 roku. Jednocześnie odnotowano 8-procentowy spadek liczby osób, które zmuszone są spędzać święta w bardziej skromny sposób.
Większość respondentów zdoła sfinansować świąteczne zakupy z bieżących dochodów, a 16 proc. sięgnie po oszczędności. W porównaniu do poprzedniego roku, 3 proc. osób zdecydowało się skorzystać z zakupów z odroczonym terminem płatności, zwłaszcza dotyczy to prezentów. Kolejne 3 proc. przełoży na później wcześniej planowane poważne wydatki, a 2 proc. ankietowanych uznało, że z powodu organizacji świątecznych spotkań opóźni płatność bieżących rachunków.
Cieszący jest fakt, że jedynie 2,4 proc. badanych przyznało, że sięgnie po kredyty i pożyczki jako środek finansowania świąt – podkreślił Grzelczak.
Badanie wykazało, że 12 proc. Polaków nie praktykuje tradycji kupowania prezentów na święta, a 28 proc. zamierza ograniczyć swoje wydatki na prezenty.
32 proc. badanych zadeklarowało, że większość swoich prezentów kupi online, a 11 proc. zamierza skorzystać wyłącznie z tego sposobu zakupów. Odsetek osób, które nabywają prezenty wyłącznie w sklepach stacjonarnych systematycznie maleje: z 15 proc. w 2021 roku, przez 13 proc. w 2022, do 11 proc. w bieżącym badaniu. Największą grupą osób, które zamierzają zakupić świąteczne upominki stacjonarnie, są respondenci w wieku 55+, z których 41 proc. zadeklarowało, że większość lub wszystkie prezenty kupi w tradycyjnych sklepach.
BIG InfoMonitor to Biuro Informacji Gospodarczej, specjalizujące się w gromadzeniu i udostępnianiu informacji dotyczących wiarygodności płatniczej uczestników rynku.