Wkrótce dostęp do centrum Wrocławia może być uzależniony od uiszczenia specjalnej opłaty, co wiąże się z planowanym wprowadzeniem Strefy Czystego Transportu w stolicy Dolnego Śląska.
POLECAMY: Krakowianie domagają się rekompensaty w związku ze Strefą Czystego Transportu
Zgodnie z informacjami zebranymi przez portal Interia, władze Wrocławia rozważają wprowadzenie całodobowych opłat za wjazd do centrum miasta.
Zgodnie z doniesieniami Interii, „Pieniądze miałyby być pobierane nie zamiast, ale w ramach nowo utworzonej strefy, co oznacza, że kierowcy nie tylko musieliby sprostać wymaganiom SCT, ale też pokrywać z własnej kieszeni ewentualne wypady do centrum stolicy Dolnego Śląska”.
Ciekawym aspektem jest fakt, że propozycja dodatkowych opłat za wjazd do centrum Wrocławia wywodzi się (przynajmniej oficjalnie) od jednego z mieszkańców, który złożył pismo w tej sprawie do urzędu miasta. W liście zaznaczył, że taka inicjatywa mogłaby przyczynić się do redukcji korków na ulicach miasta oraz rozwiązania problemów z przekroczeniem norm zanieczyszczeń.
Podobne rozwiązania już funkcjonują w wielu miastach w Holandii, w tym w Amsterdamie.
Wrocław jest jednym z polskich miast, które aktywnie dążą do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu. Pierwszy etap planowanego wdrożenia SCT ma ruszyć w 2025 roku, a ostatni etap przewidziany jest na 2035 rok.
Szczegóły poszczególnych etapów wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w stolicy Dolnego Śląska prezentują się następująco:
Etap 1 (2025 rok) – ograniczenie dostępu do strefy dla samochodów benzynowych, które nie spełniają normy emisji Euro 3 (od roku 2001) oraz samochodów z silnikami wysokoprężnymi, które nie spełniają normy emisji spalin Euro 4 (od roku 2006).
Etap 2 (2030 rok) – podniesienie limitów emisji dla silników benzynowych do Euro 4 (od roku 2006) oraz dla silników wysokoprężnych do Euro 5 (od roku 2010).
Etap 3 (2035 rok) – dalsze podniesienie limitów emisji dla silników benzynowych do Euro 5 (od roku 2011) oraz dla silników wysokoprężnych do Euro 6 (od roku 2014).