Ostatnia aktualizacja Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK), dodająca informacje o normach emisji spalin, spowodowała ogromne kolejki do urzędów. Właściciele pojazdów, których normy zostały błędnie wprowadzone, napotykają na trudności, gdyż nieprawidłowe dane mogą skutkować karą za wjazd do Stref Czystego Transportu.
Błędne Normy a Strefy Czystego Transportu
Wprowadzone normy emisji euro zostały bazowane na rocznikach pojazdów, co doprowadziło do nieścisłości. Kierowcy, których pojazdy nie spełniają rzeczywistych norm emisji, ryzykują otrzymaniem mandatu za wjazd do Stref Czystego Transportu. Aby poprawić dane w CEPIK, właściciel musi zgłosić się do organu rejestrującego z dokumentami potwierdzającymi prawdziwą wartość normy emisji spalin.
Procedura Poprawiania Danych w CEPIK
Procedura poprawiania danych w CEPIK wymaga zgromadzenia licznych dokumentów, takich jak świadectwo zgodności WE, dopuszczenie jednostkowe pojazdu, decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu, oraz świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu. Dla aut kupionych w salonie uzyskanie tych dokumentów jest łatwiejsze, jednak w przypadku pojazdów używanych, konieczne jest skontaktowanie się z importerem.
Sprawdzenie Normy Emisji dla Właścicieli
Właściciele pojazdów mogą sprawdzić normę emisji spalin swojego auta za pomocą serwisu internetowego historiapojazdu.gov.pl lub aplikacji mObywatel. To proste rozwiązanie, pozwalające zweryfikować dane bez konieczności odwiedzania urzędu.
Konsekwencje Błędnej Normy w CEPIK
Choć błąd w CEPIK sam w sobie nie pociąga za sobą bezpośrednich sankcji, może powodować poważne konsekwencje. W szczególności, błędne informacje mogą skutkować mandatem za wjazd do strefy niezgodnym z normami pojazdem, a także przysporzyć kłopotów przy sprzedaży pojazdu, gdzie dokładne informacje o normie emisji są niezbędne dla nowego właściciela.