Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że nie planuje przedłużać koncesji na autostrady A4 i A2 po ich wygaśnięciu. Umowy te przechodzą w zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Rzecznik resortu Rafał Jaśkowski potwierdził, że nie przewiduje się pobierania opłat za przejazd pojazdów osobowych i motocykli na tych odcinkach.
Planowane Wygaśnięcie Umów: A4 w 2027, A2 w 2037
Umowa koncesyjna dla autostrady A4 Katowice – Kraków wygaśnie w marcu 2027 r., natomiast umowy dla odcinka A2 Świecko – Nowy Tomyśl – Konin zakończą się w 2037 r. Po wygaśnięciu tych umów nie planuje się zawierania nowych koncesji ani pobierania opłat za przejazd pojazdów osobowych oraz motocykli na tych trasach. Zarządzanie odcinkami po wygaśnięciu umów przejmie GDDKiA.
Bezpłatne Odcinki Autostrad i Drogi Ekspresowej
Rzecznik podkreślił, że wszystkie drogi ekspresowe w Polsce są darmowe dla pojazdów osobowych i motocykli. Dodatkowo, od 1 lipca 2023 r., darmowe są wszystkie odcinki autostrad zarządzanych przez GDDKiA, takie jak A2 Konin – Stryków, A4 Wrocław – Sośnica. Bezpłatne podróże obejmują również odcinek A1 Gdańsk – Toruń od 4 września 2023 r.
Dotacje z UE na Inwestycje Infrastrukturalne
Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że Komisja Europejska przyznała ok. 550 mln złotych (129,4 mln euro) dotacji na cztery infrastrukturalne inwestycje. Unijne dofinansowanie obejmuje budowę drogi ekspresowej S12, poprawę jakości linii kolejowej nr 12, oraz stworzenie terminala intermodalnego w Portu Gdynia. Te inwestycje mają kluczowe znaczenie dla rozwoju infrastruktury transportowej i są wspierane w ramach inicjatywy Korytarzy Solidarności Unia – Ukraina.