Nowe przepisy dotyczące zadań domowych w szkołach podstawowych weszły w życie od 1 kwietnia, wprowadzając istotne zmiany w sposobie oceniania i pracy z uczniami. Nowelizacja rozporządzenia dotyczącego oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych wprowadza ograniczenia w zakresie zadań domowych dla klas I-III oraz zmienia podejście do oceniania w klasach IV-VIII.
Przepisy na nowy rok szkolny: Zmiany w zadaniach domowych
Zgodnie z nowymi przepisami, nauczyciele klas I-III szkół podstawowych zostają zobowiązani do ograniczenia zadawania prac domowych, wyłączając ćwiczenia usprawniające motorykę małą. Dla uczniów tych klas wykonywanie takich ćwiczeń staje się obowiązkowe, a nauczyciel może ocenić ich wykonanie.
Ministerstwo Edukacji tłumaczy, że wprowadzenie tego rodzaju ograniczeń wynika z potrzeby zrozumienia i odpowiedzi na oczekiwania społeczności szkolnej oraz adaptacji sposobu pracy szkół, szczególnie w kontekście nauki dzieci w młodszym wieku po wiosennej przerwie świątecznej.
Prace domowe w klasach I-III: Rozwój motoryki małej w centrum uwagi
Nowelizacja przewiduje, że nauczyciel może zadać prace domowe praktyczno-techniczne lub pisemne jedynie w wyjątkowych przypadkach, skupiając się głównie na ćwiczeniach poprawiających motorykę małą. Według uzasadnienia projektu nowelizacji, rozwój tej umiejętności jest kluczowy w edukacji wczesnoszkolnej, ponieważ precyzyjne ruchy ręki wpływają na umiejętność pisania czy rysowania.
W praktyce oznacza to, że prace domowe w tych klasach będą bardziej zróżnicowane i dostosowane do potrzeb rozwojowych dzieci, umożliwiając im efektywniejsze ćwiczenie i rozwijanie umiejętności pisania czy rysowania.
Prace domowe w klasach IV-VIII: Nowe podejście do oceniania
Dla uczniów klas IV-VIII nowe przepisy przewidują, że prace domowe nie są obowiązkowe, a nauczyciel ma obowiązek przekazać uczniowi informację zwrotną dotyczącą jego pracy, wskazując, co zostało wykonane poprawnie, a co wymaga dalszej pracy i jakie są dalsze kroki w procesie nauki.
Zadania domowe w tych klasach mogą obejmować dłuższe wypowiedzi pisemne, rozwiązanie zadań matematycznych czy prace praktyczno-techniczne. Jednakże, nie będą one już obowiązkowe i nie będą oceniane, co ma na celu zmniejszenie presji nauczycielskiej oraz skupienie się na efektywnym procesie nauki uczniów.
Ważne jest również zauważenie, że przepisy te mają na celu zrównoważenie obciążeń szkolnych uczniów oraz dostosowanie pracy szkoły do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Zadaniem nauczycieli jest teraz świadome dostosowanie zadań domowych do potrzeb uczniów, co ma przyczynić się do bardziej efektywnej nauki i zrozumienia materiału.Od 1 kwietnia obowiązują nowe przepisy ograniczające zadawanie prac domowych