Prace związane z Odrą w kontekście Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły zostały zakończone, a dalsze utrzymanie odpowiedniej infrastruktury będzie realizowane we współpracy z partnerami niemieckimi. „Nadchodzi kres inwestycji na Odrze zgodnie z wytycznymi kanclerza Scholza” – uważa Marek Gróbarczyk, były minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w rządzie PiS.
W komunikacie opublikowanym w czwartek na oficjalnych stronach rządowych ogłoszono, że Wody Polskie zakończyły prace związane z Odrą graniczną w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły.
„Infrastruktura hydrotechniczna uzyskała pozwolenie na użytkowanie. Aktualnie trwają prace porządkowe oraz gwarancyjne. Zgodnie z planem w przyszłym roku ruszy monitoring poinwestycyjny przedsięwzięcia. We współpracy z Niemcami, infrastruktura będzie utrzymywana dla spełniania celów przeciwpowodziowych” – czytamy w komunikacie.
Zgodnie z informacją przekazaną, inwestycja na Odrze Granicznej obejmowała remont 171 ostróg, konstrukcję 21 nowych oraz wykonanie umocnień brzegowych. Zaznaczono, że stanowi to mniej więcej jeden procent z ogólnej liczby blisko 10 tysięcy ostróg, które zostały wybudowane od XIX wieku na całej długości Odry.
Głównym celem tych działań było przywrócenie odpowiednich warunków dla bezpiecznej pracy lodołamaczy oraz poprawa żeglugi, umożliwienie swobodnego przepływu kruszywa podczas operacji lodołamania z Odry do Jeziora Dąbie, w oparciu o ustaloną przez Polskę i Niemcy koncepcję regulacji Odry oraz zwiększenie bezpieczeństwa powodziowego dla mieszkańców zamieszkujących polsko-niemiecki odcinek graniczny Odry.
W komunikacie podkreślono również pełną współpracę między Polską a Niemcami w celu zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców obu stron Odry.
Opisany komunikat został skrytykowany przez byłego ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w rządzie PiS, Marka Gróbarczyka.
„I to byłoby na tyle!!! Nadchodzi kres inwestycji na Odrze zgodnie z wytycznymi kanclerza Scholza. Huczne zapowiedzi Geblewicza [Olgierda, Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego – red.], zostały dzisiaj zweryfikowane przez Wody Polskie. Koniec inwestycji na Odrze!!!” – oświadczył były minister.
Warto przypomnieć, że na początku lutego tego roku niemieckie media donosiły, powołując się na komunikaty polskich instytucji, że Polska „wstrzymuje prace” dotyczące rozbudowy żeglugi na Odrze. Niemiecka strona oraz organizacje ekologiczne sprzeciwiają się temu projektowi inwestycyjnemu.
W grudniu nowa minister ds. klimatu i środowiska, Paulina Hennig-Kloska, zapowiedziała utworzenie nowych parków narodowych oraz poszerzanie istniejących, co ma być priorytetem dla jej resortu. Te deklaracje spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony organizacji „Czas na Odrę”, która otrzymuje wsparcie finansowe od niemieckiego ministerstwa środowiska.
Działania mające na celu poprawę żeglugi śródlądowej na Odrze oraz planowana ekspansja portu w Świnoujściu od dawna budzą sprzeciw Niemców. Niemieccy samorządowcy, europosłowie i organizacje ekologiczne wyrazili obawy co do wpływu na środowisko naturalne i branżę turystyczną po uruchomieniu nowego terminala. Jednakże ostatecznie udało się osiągnąć porozumienie ze strony niemieckiej w trakcie procesu transgranicznego.