W Polsce od przyszłego roku ma zostać wprowadzony tzw. globalny podatek minimalny, który będzie opierać się na trzech filarach: globalnym i krajowym podatku wyrównawczym oraz podatku wyrównawczym od niedostatecznie opodatkowanych zysków. Projekt tej nowelizacji pojawił się na stronach Rządowego Centrum Legislacji i jest to oczekiwana implementacja unijnej dyrektywy, której celem jest ustalenie globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii Europejskiej.
Dokument, który zawiera projekt ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych, jest obszerny, liczy ponad 150 stron i zawiera ponad 150 przepisów. Należy w tym miejscu podkreślić, że podatek wyrównawczy, nazywany też podatkiem minimalnym, ma na celu przeciwdziałanie przenoszeniu zysków pomiędzy państwami w celu uniknięcia opodatkowania przez międzynarodowe giganty.
Pomimo wcześniejszych oczekiwań, Polska nie zdołała wdrożyć dyrektywy w bieżącym roku, jak sugerowano. Zamiast tego, planowane jest wprowadzenie podatku minimalnego od 2025 roku. Jest to plan skomplikowany i wymagający, który zakłada stworzenie zupełnie nowego systemu podatkowego. Nowy system będzie opierał się na trzech kluczowych elementach: globalnym i krajowym podatku wyrównawczym oraz podatku wyrównawczym od niedostatecznie opodatkowanych zysków.
Implementacja unijnej regulacji dotyczącej podatku minimalnego w praktyce będzie oznaczać konieczność rewizji wielu systemów podatkowych. Faktycznie, przyniesie to zmiany w strategii gospodarczej, gdzie istotną rolę odgrywał dotychczasowy system podatkowy, szczególnie w Polsce. Wprowadzenie podatku minimalnego może także skutkować zmniejszeniem konkurencyjności Polski, która dotychczas stosowała różnorodne zachęty podatkowe dla inwestorów.
Niezależnie od konkretnych szczegółów dotyczących sposobu opodatkowania globalnym podatkiem minimalnym w Polsce, rząd musi również uwzględnić kwestię konkurencyjności naszej gospodarki.
Warto również podkreślić, że w Polsce także przepisy wprowadzające minimalny podatek dochodowy.
W rzeczywistości wprowadzenie globalnego podatku minimalnego oraz utrzymanie minimalnego podatku dochodowego na poziomie krajowym spowoduje nakładanie się tych obciążeń podatkowych na podatników. Taka sytuacja mogłaby wprowadzić pewne komplikacje i negatywne konsekwencje dla osób fizycznych oraz firm.
Ministerstwo Finansów zapowiedziało przeprowadzenie wewnętrznych analiz w związku z tymi regulacjami, jednakże brak konkretnych działań do tej pory może budzić niepewność i niejasności wśród podatników. Istotne jest, aby wdrażane przepisy podatkowe uwzględniały różnorodne aspekty i konsekwencje dla wszystkich zainteresowanych stron, zapewniając równowagę między potrzebami fiskalnymi państwa a interesami podatników. Doprecyzowanie tych planów byłoby zatem istotne dla klarowności systemu podatkowego oraz zapewnienia stabilności dla podatników.