Polacy coraz chętniej korzystają z różnych form wsparcia finansowego na poprawę efektywności energetycznej swoich domów. Ulga termomodernizacyjna oraz dotacje z programów rządowych, takich jak „Czyste Powietrze” czy „Mój Prąd”, cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Jednak, jak ostrzegają eksperci, łączenie tych form wsparcia może prowadzić do nieprzewidzianych konsekwencji podatkowych.
Popularność Programów Wsparcia
W ubiegłym roku z ulgi termomodernizacyjnej skorzystało ponad 450 tysięcy podatników, a w 2022 roku aż 594 tysiące. Program „Czyste Powietrze”, który ma na celu poprawę jakości powietrza poprzez dofinansowanie termomodernizacji budynków mieszkalnych, wsparł dotacjami już 700 tysięcy osób w ciągu ostatnich pięciu lat. Mimo że korzystanie z obu form wsparcia jest legalne, brak jednoznacznych przepisów może prowadzić do problemów z fiskusem.
Ulga Termomodernizacyjna i Jej Limity
Ulga termomodernizacyjna pozwala na odliczenie od dochodu wydatków poniesionych na termomodernizację budynku mieszkalnego. W przypadku małżeństw, limit ten wynosi łącznie 106 tysięcy złotych (po 53 tysiące złotych na każdego małżonka). Niestety, przy obecnych cenach materiałów budowlanych i usług, często okazuje się, że ta kwota jest niewystarczająca do pokrycia wszystkich kosztów związanych z dociepleniem domu.
Luki w Przepisach
Robert Nogacki, radca prawny z Kancelarii Prawnej Skarbiec, wyjaśnia, że zgodnie z przepisami, nie można rozliczać tego samego wydatku zarówno w PIT, jak i w programie „Czyste Powietrze”. Problem pojawia się, gdy podatnik rozliczy wydatki na termomodernizację w jednym roku podatkowym, a dotację otrzyma w kolejnym roku. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik będzie zobowiązany doliczyć do dochodu za rok kolejny wydatki, które zostały wcześniej odliczone i dofinansowane dotacją.
Konsekwencje Podatkowe
Taka sytuacja prowadzi do konieczności korekty zeznania podatkowego i zapłacenia zaległego podatku wraz z odsetkami. Przykładowo, jeśli podatnik wykonał termomodernizację w 2022 roku i złożył wniosek o dotację w ramach programu „Czyste Powietrze” w tym samym roku, ale środki otrzymał dopiero w 2023 roku, musi powiększyć podstawę opodatkowania za rok 2023 o wartość otrzymanej dotacji.
Potrzeba Nowelizacji Przepisów
Eksperci podkreślają, że przepisy wymagają pilnej nowelizacji. Świadczenia otrzymane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska nie powinny podlegać opodatkowaniu. Obecne przepisy powodują, że podatnicy, którzy korzystają z dotacji, są narażeni na nieprzewidziane koszty podatkowe.
Waloryzacja Limitów Wydatków
Kolejnym problemem jest brak waloryzacji limitu wydatków, które można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Od momentu wprowadzenia ulgi w 2019 roku, limit ten wynosi 53 tysiące złotych i nie był dostosowywany do rosnących cen materiałów budowlanych i usług. W ciągu ostatnich lat ceny te znacząco wzrosły, co sprawia, że obecny limit jest niewystarczający do pokrycia pełnych kosztów termomodernizacji.
Rosnące Ceny Materiałów i Usług
Od 2019 roku ceny materiałów budowlanych, stolarki budowlanej, nowoczesnych pieców oraz usług instalacyjnych wzrosły drastycznie. Na przykład, ceny styropianu, jednego z najpopularniejszych materiałów do ociepleń, wzrosły o kilkadziesiąt procent. Podobne wzrosty odnotowano w przypadku innych materiałów i usług związanych z termomodernizacją.
Konieczność Dostosowania Przepisów
Eksperci wskazują, że konieczne jest dostosowanie przepisów do obecnych realiów rynkowych. Waloryzacja limitu wydatków odliczanych w ramach ulgi termomodernizacyjnej pozwoliłaby podatnikom na pełne wykorzystanie wsparcia i uniknięcie problemów podatkowych. Ponadto, przepisy powinny jasno określać zasady rozliczania dotacji i ulg, aby uniknąć niejasności i pułapek podatkowych.
Przykłady Problemów Podatników
Portal Samorządowy przytacza konkretny przykład problemu. Jeśli podatnik wykonał termomodernizację w 2022 roku i złożył wniosek o dotację z programu „Czyste Powietrze” w tym samym roku, ale środki otrzymał dopiero w 2023 roku, musi powiększyć podstawę opodatkowania za rok 2023 o wartość otrzymanej dotacji. Taka sytuacja jest niekorzystna dla podatników i wymaga interwencji legislacyjnej.
Rekomendacje Ekspertów
Eksperci zalecają, aby podatnicy dokładnie analizowali przepisy i konsultowali się z doradcami podatkowymi przed skorzystaniem z ulg i dotacji. Ważne jest, aby uniknąć podwójnego rozliczenia tych samych wydatków i zapłacenia zaległego podatku. Ponadto, konieczna jest edukacja podatników na temat zasad rozliczania ulg i dotacji, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.
Łączenie ulgi termomodernizacyjnej z dotacjami z rządowych programów może prowadzić do poważnych konsekwencji podatkowych. Brak jednoznacznych przepisów powoduje, że podatnicy mogą być zmuszeni do zapłacenia zaległego podatku wraz z odsetkami. Konieczna jest pilna nowelizacja przepisów oraz waloryzacja limitu wydatków odliczanych w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Edukacja podatników i konsultacje z doradcami podatkowymi są kluczowe dla uniknięcia pułapek podatkowych i pełnego wykorzystania dostępnych form wsparcia.