Wprowadzone przez rząd Donalda Tuska zmiany legislacyjne rzeczywiście wywołały duże kontrowersje w branży deweloperskiej. Nowa ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przewiduje zastąpienie dotychczasowych studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nowymi planami ogólnymi do 2025 roku. Kluczowym elementem tych planów będą obszary uzupełnienia zabudowy (OUZ), które miały umożliwiać realizację określonych typów inwestycji.
POLECAMY: Niemcy wygrywają! Terminale zboże w Gdańsku i Gdyni nie powstaną
Początkowo magazyny miały być uwzględnione w procedurze OUZ, co pozwalałoby na ich łatwiejszą budowę. Jednak, jak zauważył portal Obserwator Logistyczny, rząd w ostatniej chwili wykreślił magazyny z listy inwestycji objętych tą procedurą, nie podając żadnego uzasadnienia. W efekcie na liście pozostały budynki przemysłowe, handlowo-usługowe, biurowe, szpitale, placówki edukacyjne i sportowe oraz inne budynki niemieszkalne, ale nie magazyny.
POLECAMY: PKP Cargo paluje zwolnić z obowiązku świadczenia pracy nawet 30 proc. załogi
Decyzja ta spotkała się z krytyką ze strony Polskiego Związku Firm Deweloperskich (PZFD). Michał Leszczyński, prawnik w PZFD, podkreślił, że działania rządu naruszają zasady prawidłowości i transparentności procesu legislacyjnego. PZFD domaga się zmiany przepisów, aby umożliwić realizację projektów magazynowych, co jest istotne dla rozwoju sektora logistycznego w Polsce.
POLECAMY: Nordis wykupiony przez Ukraińców zwalania. Pracę straci cała załoga kaliskiego oddziału
Blokada budowy nowych magazynów może mieć negatywne konsekwencje dla rynku nieruchomości i logistyki, w szczególności w kontekście rosnącego zapotrzebowania na powierzchnie magazynowe, które napędza e-commerce oraz rozwój sektora logistycznego. Dlatego też deweloperzy oraz inne zainteresowane strony apelują o rewizję wprowadzonych zmian legislacyjnych.
PZFD alarmuje, że selektywne ograniczenie typów zabudowy, wokół których można wyznaczać OUZ, to jawna ingerencja w przepisy ustawy, co może prowadzić do nierównego traktowania inwestorów. Związek ostrzega, że wprowadzone “na ostatnią chwilę” zmiany mogą zatrzymać rozwój kluczowych projektów inwestycyjnych w naszym kraju.
“Zdaniem Leszczyńskiego wyłączenie inwestycji logistycznych z OUZ jest kontrowersyjne zwłaszcza teraz, gdy znaczenie tej branży dla polskiej gospodarki rośnie. Właściwym jest więc pytanie, czy nowy rząd celowo zablokował budowę nowych magazynów, czy to po prostu klasyczna niekompetencja i bubel prawny” – zastanawia się Obserwator Logistyczny.