Poczta Polska ma swobodę zamykania placówek całodobowych i nie jest zobowiązana do uwzględniania problemów prawników związanych z wysyłaniem pism procesowych. Może jednak wycofać się z podjętych decyzji, co pokazuje przykład Katowic. W ostatnich tygodniach publiczny operator zlikwidował całodobową obsługę we Wrocławiu, Lublinie i prawobrzeżnej Warszawie, a od 1 czerwca planowano zamknięcie urzędu w Katowicach. Operator zmienił jednak decyzję, ogłaszając, że usługi w tej placówce będą świadczone w dotychczasowych godzinach.
POLECAMY: Poczta Polska może wstrzymać usługi. Brak pieniędzy i kryzys w Poczcie Polskiej
Okręgowa Rada Adwokacka przypomniała pismo swojego dziekana, adwokata Romana Kusza, skierowane do prezesa Poczty Polskiej Sebastiana Mikosza. W piśmie podkreślono, że dostępność usług całodobowej placówki pocztowej jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania adwokatów, a usługi Poczty Polskiej są jedyną drogą przewidzianą prawem do dotrzymywania terminów procesowych poprzez tradycyjną pocztę. Naczelna Rada Adwokacka sugerowała możliwość składania niektórych pism przez portal informacyjny sądów, ale Ministerstwo Sprawiedliwości nie odniosło się do tego pomysłu.
Biuro prasowe Poczty Polskiej tłumaczyło, że decyzja o ograniczeniu czasu pracy niektórych placówek wynika ze złej kondycji finansowej spółki, zaznaczając jednocześnie, że nie ma obowiązku utrzymywania placówek całodobowych.
Urząd Komunikacji Elektronicznej potwierdza to stanowisko. Klaudia Kieliszczyk, główny specjalista w UKE, przytacza art. 46 ust. 2 pkt 6 prawa pocztowego, który określa częstotliwość świadczenia usług powszechnych, ale nie nakłada na operatora obowiązku całodobowego świadczenia usług ani nie wskazuje godzin otwarcia placówek pocztowych.
Wymogu prowadzenia placówek całodobowych nie zawiera także rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji dotyczące warunków wykonywania usług powszechnych przez operatora wyznaczonego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1026). Brak takiego wymogu również w tzw. dyrektywie pocztowej.
UKE podsumowuje, że przepisy „nie określają wymogów dotyczących godzin funkcjonowania placówek pocztowych operatora wyznaczonego” oraz „nie nakładają na operatora wyznaczonego obowiązku całodobowego świadczenia powszechnych usług pocztowych przez wybrane placówki pocztowe”.