W ostatnich latach coraz częściej porusza się kwestię zarobków prezesów spółdzielni mieszkaniowych w Polsce. Dane, które ujrzały światło dzienne, wskazują na znaczną dysproporcję między wynagrodzeniami liderów tych instytucji a przeciętnymi zarobkami Polaków. Zainteresowanie społeczne rośnie, a wraz z nim pytania o sprawiedliwość tych wynagrodzeń i konieczność wprowadzenia zmian.
Najnowsze informacje przekazane przez „Lega Artis” rzucają nowe światło na ten problem. Przeanalizowano oświadczenia majątkowe niektórych prezesów spółdzielni mieszkaniowych, którzy równocześnie pełnią funkcje radnych w swoich gminach. Oto kilka znamiennych przykładów:
Ryszard Szczuka, prezes spółdzielni mieszkaniowej „Nasza Praca” w Częstochowie, zgłosił dochód w wysokości 62 tys. 958,08 zł za rok 2023.
Piotr Kurdziel, prezes sopockiej spółdzielni „Przylesie”, deklaruje zarobki na poziomie prawie 143 tys. zł.
Paweł Sawicki, prezes spółdzielni „Pod Kopcem” w Warszawie, ujawnił dochód w wysokości aż 179,5 tys. zł.
Te liczby z pewnością zasługują na uwagę, zwłaszcza biorąc pod uwagę przeciętne zarobki Polaków i trudności, z jakimi borykają się wielu mieszkańcy kraju.
W obliczu rosnącego zainteresowania społecznego i konieczności zapewnienia większej sprawiedliwości, Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Parlamentarny Zespół ds. Spółdzielczości Mieszkaniowej pracują nad nowymi regulacjami dotyczącymi funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych. Propozycje te mają na celu zwiększenie demokratyzacji procesu wyboru władz spółdzielni oraz wprowadzenie większej przejrzystości w ich działaniach.
Jedną z głównych propozycji jest wprowadzenie kadencyjności dla prezesów spółdzielni. W ramach tego rozwiązania prezesi nie mogliby sprawować swoich stanowisk dłużej niż przez pięć lat i byliby wybierani w bezpośrednich wyborach. Ponadto, aby zwiększyć udział mieszkańców w procesie wyborczym, proponuje się organizację wyborów i walnych zgromadzeń w dni wolne od pracy.
Dyskusja na temat zarobków prezesów spółdzielni mieszkaniowych oraz sposobu ich wyboru nabiera tempa w Polsce. Wprowadzenie zmian regulacyjnych może przynieść większą sprawiedliwość społeczną i zwiększyć zaufanie do tych instytucji. Jednakże, kluczowe będzie wprowadzenie tych zmian w sposób, który uwzględni zarówno potrzeby mieszkańców, jak i efektywne zarządzanie spółdzielniami. Dalsze badania i dyskusje na ten temat są niezbędne dla rozwoju lepszych standardów w zarządzaniu spółdzielniami mieszkaniowymi w Polsce.