Od 1 lipca w Niemczech wchodzą w życie nowe stawki za przejazd autostradami. Do tej pory myto płacili tylko kierowcy największych ciężarówek, ale teraz zmiany obejmą także samochody o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 7,5 tony. Podwyżki te uderzą szczególnie w polskie firmy transportowe, które muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami.
Co Oznaczają Nowe Stawki?
Nowe przepisy wymagają opłat za przejazd niemieckimi autostradami także dla mniejszych pojazdów transportowych. Stawki za przejazd będą wynosić od 11,4 do 24,8 euro za kilometr, w zależności od masy pojazdu. Oznacza to, że małe naczepy towarowe oraz lawety samochodowe zostaną objęte nowymi opłatami.
Wyższe Koszty dla Polskich Firm
Zmiany wprowadzone przez niemieckie władze uderzą w polskie firmy, zwłaszcza te z sektora transportowego. Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie, zwraca uwagę na trudności, jakie te zmiany przyniosą dla polskiego biznesu:
„Każdy kraj ma prawo do regulowania płat wewnętrznych według swoich potrzeb. W tej sytuacji jednak nie da się ukryć, że najbardziej poszkodowany będzie polski biznes, szczególnie ten przygraniczny. Wiele firm handlowych i transportowych stawiało na wymianę towarową z partnerami z Niemiec. Teraz muszą na nowo wyliczać stawki opłat, bo myto, które będzie pobierane od 1 lipca jest dla nich odczuwalne.”
Piotr Krzyżankiewicz, wiceprezes Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych, zauważa, że niemieckie firmy transportowe otrzymują dotacje, podczas gdy polscy przewoźnicy są obciążeni dodatkowymi kosztami:
„Jest to więc sytuacja, gdy nasze firmy są mniej konkurencyjne i stawiane są w trudniejszej sytuacji względem niemieckich firm. Czujemy się więc potraktowani protekcjonalnie.”
Skutki Gospodarcze
Rosnące koszty, niekorzystne regulacje i skutki wojny w Ukrainie sprawiły, że wiele firm transportowych znalazło się na krawędzi bankructwa. Tylko w pierwszym kwartale roku upadłość ogłosiło 120 przewoźników, a 1400 znajduje się w restrukturyzacji.
Polskie firmy będą musiały dostosować się do nowych warunków, szukając sposobów na optymalizację kosztów i negocjowanie lepszych stawek z partnerami biznesowymi.
Możliwe jest również, że polski rząd będzie musiał podjąć działania mające na celu wsparcie krajowego sektora transportowego, aby zminimalizować negatywne skutki nowych niemieckich przepisów.
Nowe stawki za przejazd autostradami w Niemczech od 1 lipca stanowią poważne wyzwanie dla polskich firm transportowych. Dodatkowe opłaty zwiększają koszty operacyjne i mogą negatywnie wpłynąć na konkurencyjność polskich przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. W obecnej sytuacji, kluczowe będzie znalezienie rozwiązań, które pozwolą polskim firmom przetrwać i dostosować się do nowych realiów.
Przeczytaj Również:
- Niemiecka autostrada: Nowe przepisy i ich wpływ na transport
- Polskie firmy transportowe w obliczu nowych wyzwań
- Strategie adaptacyjne dla przedsiębiorców w sektorze transportowym
Zapewniając sobie dostęp do aktualnych informacji i korzystając z dostępnych narzędzi wsparcia, polscy przedsiębiorcy mogą lepiej przygotować się na nadchodzące zmiany.