PKP Cargo, największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce, ogłosiło zamiar zwolnienia do 30 proc. zatrudnionych pracowników. Decyzja ta została podjęta na mocy uchwały zarządu spółki, przyjętej w środę, i została upubliczniona w komunikacie giełdowym. Zgodnie z zapowiedzią, zwolnienia mają nastąpić do 30 września 2024 r.
POLECAMY: PKP Cargo składa wniosek sanacyjny. Na tory wyjadą ukraińskie pociągi
Proces konsultacji i skala zwolnień
W następstwie uchwały, PKP Cargo rozpoczęło konsultacje z zakładowymi organizacjami związkowymi, działającymi w poszczególnych zakładach i centrali spółki. Zwolnienia grupowe mają objąć do 30 proc. zatrudnionych, co oznacza redukcję do 4142 pracowników z różnych grup zawodowych. Redukcje te nastąpią nie wcześniej niż od dnia następującego po dniu zawiadomienia powiatowych urzędów pracy i zakończą się najpóźniej 30 września 2024 r.
POLECAMY: PKP ma nowego konkurenta. Ukraińska spółka na polskich torach
PKP Cargo poinformowało również, że pracownikom, którzy zostaną zwolnieni w ramach grupowego zwolnienia, przysługuje odprawa pieniężna, której wysokość zależy od okresu zatrudnienia. Szacunkowe koszty związane z restrukturyzacją oraz jej wpływ na wyniki finansowe spółki zostaną określone po zakończeniu konsultacji.
Postępowanie sanacyjne i restrukturyzacja
W dniu 27 czerwca, zarząd PKP Cargo złożył wniosek do Sądu Rejonowego w Warszawie o otwarcie postępowania sanacyjnego. Celem tego wniosku jest poprawa sytuacji finansowej oraz płynnościowej spółki.
Już pod koniec maja zarząd PKP Cargo zdecydował o uruchomieniu programu skierowania do 30 proc. pracowników na tzw. nieświadczenie pracy przez okres 12 miesięcy, co miało związek z trudną sytuacją spółki. W tym samym czasie, zarząd zaproponował stronie społecznej rozwiązanie zakładowego zbiorowego układu pracy oraz porozumienia dotyczącego wzajemnych zobowiązań. W czerwcu natomiast, zarząd jednostronnie rozwiązał Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy z upływem 24 miesięcznego okresu wypowiedzenia. Na koniec czerwca, na nieświadczeniu pracy przebywało około 20 proc. pracowników.
PKP Cargo w liczbach
PKP Cargo jest wiodącym przewoźnikiem towarowym w Polsce, oferującym usługi logistyczne, które łączą transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Spółka świadczy samodzielne przewozy towarowe nie tylko na terenie Polski, ale również w Czechach, Słowacji, Niemczech, Austrii, Holandii, Węgrzech, Litwie i Słowenii. Największym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która posiada 33,01 proc. akcji.
W 2012 r. PKP Cargo miało 50,4 proc. udziału w rynku według masy przewiezionych ładunków oraz 60,2 proc. według pracy przewozowej. Do 2023 r. udziały te spadły odpowiednio do 33,1 proc. i 33,9 proc. W 2023 r. PKP Cargo odnotowało 82,10 mln zł zysku w porównaniu do 148 mln zł w 2022 r. Natomiast w pierwszym kwartale 2024 r. Grupa odnotowała 118 mln zł straty w porównaniu do 104 mln zł zysku w pierwszym kwartale ubiegłego roku. Przychody z działalności operacyjnej spadły do 1,19 mld zł z 1,58 mld zł w pierwszym kwartale 2023 r.
Wnioski
Decyzje PKP Cargo dotyczące zwolnień grupowych, postępowania sanacyjnego oraz restrukturyzacji są bezpośrednio związane z trudną sytuacją finansową spółki. Planowane zwolnienia i konsultacje z organizacjami związkowymi mają na celu ograniczenie kosztów i poprawę płynności finansowej. Dalsze kroki będą zależeć od wyników tych konsultacji oraz decyzji sądu dotyczących wniosku o postępowanie sanacyjne. Zarówno pracownicy, jak i inwestorzy będą uważnie śledzić rozwój sytuacji w nadchodzących miesiącach.