Kontrola jakości paliw na stacjach benzynowych jest kluczowym działaniem mającym na celu zapewnienie bezpieczeństwa konsumentów i ochronę środowiska. Wyniki ostatnich kontroli przeprowadzonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wskazują na kontynuację problemu „chrzczonych” paliw w Polsce. Artykuł ten szczegółowo przedstawia wyniki kontroli, zidentyfikowane problemy oraz listę stacji paliw, które nie spełniają wymogów jakościowych.
Kontrole Paliw w 2023 Roku
Wyniki Inspekcji Handlowej
W 2023 roku Inspekcja Handlowa przeprowadziła szczegółowe badania jakości paliw. Zebrano 1584 próbki paliw ciekłych (832 próbki benzyn i 752 próbki oleju napędowego), 360 próbek gazu skroplonego LPG oraz dwie próbki lekkiego oleju opałowego. Wyniki kontroli ujawniły, że 41 próbki paliw ciekłych (34 oleju napędowego i 7 benzyny) nie spełniały wymogów jakościowych, co stanowi 2,59 proc. zbadanych próbek.
Zróżnicowanie Wskaźników Nieprawidłowości
Inspekcja Handlowa zauważyła znaczną różnicę w poziomie nieprawidłowości między poszczególnymi województwami. Najwięcej problemów z jakością paliwa stwierdzono w województwach:
- Wielkopolskie (5,75 proc. zbadanych)
- Podlaskie (4,76 proc.)
- Małopolskie (3,81 proc.)
- Kujawsko-pomorskie (3,64 proc.)
W przypadku kontroli przedsiębiorstw wybranych na podstawie informacji od kierowców, największe nieprawidłowości stwierdzono w województwach:
- Pomorskie (25 proc.)
- Warmińsko-mazurskie (22,22 proc.)
- Małopolskie (10 proc.)
W tych regionach wszystkie nieprawidłowości dotyczyły oleju napędowego.
Problemy Zidentyfikowane podczas Kontroli
Problemy z Olejem Napędowym
Wykryte nieprawidłowości obejmowały kilka kluczowych parametrów:
- Zawartość wody: Nadmiar wody w oleju napędowym może prowadzić do uszkodzenia silnika.
- Temperatura zapłonu: Zaniżona temperatura zapłonu może zwiększać ryzyko zapłonu w silniku.
- Stabilność oksydacyjna: Niewłaściwa odporność paliwa na starzenie może wpływać na jego jakość i działanie silnika.
Problemy z Benzyną
W przypadku benzyny stwierdzono nieprawidłowości związane z:
- Indeksem lotności: Niskie wartości mogą prowadzić do problemów z uru ianiem silnika.
- Motorową liczbą oktanową: Niewłaściwe wartości mogą wpływać na wydajność silnika.
- Prężnością par: Wysoka prężność par może prowadzić do problemów z emisją spalin.
Problemy z LPG i Olejem Opałowym
Wyniki kontroli gazu skroplonego LPG i lekkiego oleju opałowego były pozytywne, bez wykrytych nieprawidłowości. To istotne, gdyż LPG i olej opałowy są mniej problematyczne w kontekście jakości paliw.
Lista Stacji Paliw z Nieprawidłowościami
UOKiK opublikował listę stacji paliw, gdzie stwierdzono nieprawidłowości. Oto niektóre z nich:
- Orlen, Nowe Miasto Lubawskie, ul. Grunwaldzka 33, woj. warmińsko-mazurskie – niewłaściwy parametr prężności par oleju napędowego.
- Krak-Oiltrans, Pawel Mała, ul. Żywiecka 19, woj. śląskie – zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego.
- Pieprzyk Family, Pleszew, ul. Wyspiańskiego 4A, woj. wielkopolskie – niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej oleju napędowego.
- Krak-Tar (Moya), Gniewkowo, ul. Toruńska 29A, woj. kujawsko-pomorskie – zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego.
- Amic, Warszawa, ul. P. Skargi 3A, woj. mazowieckie – niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej oleju napędowego (badanie pierwsze i powtórne).
- Ropasama, Świątki 38, woj. warmińsko-mazurskie – przekroczenie parametru zawartości wody w oleju napędowym.
- PRIMI BIS, Dobre Miasto, ul. Fabryczna 13A, woj. warmińsko-mazurskie – zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego.
Działania UOKiK i Wnioski
Poprawa Jakości Paliw
Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, podkreślił, że jakość paliw w Polsce uległa poprawie od czasu pierwszych kontroli w 2003 roku, kiedy to 30 proc. próbek nie spełniało wymogów. Dzięki różnorodnym działaniom i kontrolom, obecnie odsetek nieprawidłowości oscyluje poniżej 4 procent.
Warto zaznaczyć, że w 2023 roku liczba stwierdzonych nieprawidłowości wzrosła w stosunku do roku 2022, jednak jakość LPG poprawiła się. To ważny krok w kierunku zapewnienia lepszej jakości paliw na rynku.
Decyzje i Działania UOKiK
UOKiK wydał 17 decyzji o wycofaniu paliw z obrotu z powodu znacznych przekroczeń wymagań jakościowych. W 25 przypadkach zawiadomiono organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z wprowadzeniem do obrotu paliw niewłaściwej jakości. Ponadto, powiadomiono inne istotne organy, w tym Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, Krajową Administrację Skarbową oraz Policję.
Perspektywy na Przyszłość
Wyzwania i Reakcje Branży
Branża paliwowa stoi przed wyzwaniem dostosowania się do wymogów jakościowych i regulacyjnych. Wzrost liczby nieprawidłowości w niektórych regionach wskazuje na potrzebę bardziej rygorystycznego nadzoru oraz lepszej edukacji i szkolenia dla pracowników stacji paliw.
Rekomendacje dla Konsumentów
Konsumenci powinni być bardziej świadomi jakości paliw i regularnie monitorować wyniki kontroli. Warto zgłaszać wszelkie nieprawidłowości do odpowiednich organów, aby wspierać dążenie do poprawy jakości paliw. Kontrola i świadome wybory mogą przyczynić się do utrzymania wysokich standardów jakościowych na rynku paliwowym.
Podsumowanie
Wyniki kontroli UOKiK za 2023 rok ujawniają kontynuację problemu z jakością paliw na polskich stacjach. Pomimo poprawy w jakości LPG i lekkiego oleju opałowego, nadal istnieje wiele problemów z olejem napędowym i benzyną. Przykłady stacji paliw, które zostały ukarane za nieprawidłowości, pokazują, że nadzór i kontrole są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa konsumentów. Wzrost liczby nieprawidłowości w niektórych regionach wskazuje na potrzebę dalszego monitorowania i wsparcia dla branży paliwowej oraz edukacji konsumentów.