System automatycznej kontroli ruchu drogowego CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym) w Polsce osiąga rekordowe wyniki w wychwytywaniu kierowców łamiących przepisy drogowe. Od początku roku, system ten zarejestrował wykroczenia u prawie 530 000 kierowców, z czego aż 130 000 przypadków to zasługa odcinkowych pomiarów prędkości (OPP).
Odcinkowe Pomiar Prędkości (OPP) – skuteczność i popularność
OPP, wyróżniające się charakterystycznymi kamerami, stają się coraz bardziej powszechne na polskich drogach. Ich działanie polega na rejestrowaniu czasu przejazdu pojazdu między dwiema kamerami, co pozwala obliczyć średnią prędkość na danym odcinku drogi.
System ten okazuje się czterokrotnie skuteczniejszy od tradycyjnych fotoradarów, rejestrując średnio ponad 3000 wykroczeń dziennie. Rekordowy odcinek „dojenia kierowców” wystawia mandat co dwie minuty, co jest imponującym wynikiem w skali kraju.
Najbardziej aktywne odcinki OPP
Najbardziej „aktywny” odcinek OPP znajduje się na autostradzie A4 między węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie, gdzie od początku roku zarejestrowano ponad 51 000 wykroczeń. Kolejne miejsca pod względem liczby wykroczeń zajmują:
- obwodnica Białobrzegów na drodze S7 (ponad 9070 wykroczeń)
- odcinek S7 Skomielna Biała – Naprawa na Zakopiance (prawie 8300 wykroczeń)
Skuteczność fotoradarów
Warto wspomnieć o najskuteczniejszym fotoradarze w Polsce – urządzeniu typu Mesta Fusion RN w Świdniku, które od początku roku zarejestrowało prawie 14 000 naruszeń przepisów.
Skład systemu CANARD
System CANARD obejmuje tradycyjne fotoradary, OPP oraz systemy RedLight działające na skrzyżowaniach. Tylko w 2024 roku kierowcy za pośrednictwem kamer otrzymali ponad pół miliona mandatów. Rozkład mandatów według typów urządzeń przedstawia się następująco:
- Fotoradary: 350 tys. mandatów
- Odcinkowe Pomiar Prędkości: ok. 140 tys. mandatów
- Systemy RedLight: ok. 35 tys. mandatów