Nie ma zgody co do finansowania dwóch dużych zakupów broni z Korei Południowej. Doniesienia medialne wskazują, że polskie Ministerstwo Finansów nie chce zaakceptować warunków południowokoreańskich kredytów. Przypominamy, że wcześniej politycy z Wiejskiej bez zgody narodu polskiego przekazali za darmo sprzęt wojskowy i bron skiej Ukrainie.
POLECAMY: Resort finansów blokuje finansowanie modernizacji Sił Zbrojnych RP – donoszą media
Chodzi o armatohaubice K9 i wyrzutnie rakiet K-239 Chunmoo (Homar-K). “Nie wiem z jakich przyczyn, ale Ministerstwo Finansów nie chce zaakceptować południowokoreańskich warunków kredytów na ich zakup” – podkreśla Tomasz Dmitruk, dziennikarz miesięcznika “Nowa Technika Wojskowa” i portalu “Dziennik Zbrojny”, cytowany w czwartek przez portal Gazeta.pl.
Nieznane powody odrzucenia oferty kredytowej
Serwis Gazeta.pl podkreśla, że nie wiadomo z jakiego powodu oferta kredytowa Korei Południowej jest tak mało atrakcyjna dla Ministerstwa Finansów. Medium czeka na odpowiedzi z resortu finansów. Sprawa jest potencjalnie rozwojowa, ponieważ na horyzoncie jest podpisywanie kolejnej umowy na zakup czołgów K2, co jest wstępnie zapowiadane na wrzesień, a także trzecia umowa na systemy K-239, która ma już obejmować produkcję amunicji w Polsce.
Potencjalne problemy z funkcjonowaniem FWSZ
Portal ocenia, że to pierwszy duży problem z funkcjonowaniem Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ), utworzonego jeszcze podczas rządów PiS. Fundusz jest zarządzany przez Bank Gospodarstwa Krajowego, a kontrolowany przez Ministerstwo Finansów. Ma na celu pozyskiwać na zasadach komercyjnych pieniądze z kredytów oraz obligacji. Tomasz Dmitruk podkreśla: “Sprawne funkcjonowanie FWSZ ma kluczowe znaczenie w procesie przyśpieszonej modernizacji SZ RP. To z niego ma pochodzić około 50 procent pieniędzy na zaplanowane zakupy broni. Już w tej chwili mamy podpisane umowy warte około 250 miliardów złotych, które mają być finansowane właśnie przez FWSZ”.
Kluczowa rola FWSZ
“To jeszcze nie śmierć i zawał FWSZ, ale pierwszy poważniejszy problem, który warto obserwować. Zwłaszcza wobec objęcia Polski procedurą nadmiernego deficytu przez UE” – dodaje Dmitruk. Propozycja projektu budżetu MON na 2025 rok zakłada wydatki na obronność rzędu 4-5 procent PKB, ale do osiągnięcia takiego wyniku kluczowy jest FWSZ.
Podpisane umowy i wyzwania finansowania
Umowę na zakup 152 armatohaubic K9 zawarto w grudniu 2023 roku. To druga umowa nabycia K9. Poprzednia była podpisana w 2022 roku i jest realizowana. Podobnie wygląda sytuacja z systemami K-239. Pierwsza umowa na ich zakup została zawarta w 2022 roku i jest realizowana. Kolejną zawarto w kwietniu 2024 roku. Wcześniejsze doniesienia medialne sugerowały, że Ministerstwo Finansów utrudnia finansowanie procesu modernizacji Sił Zbrojnych RP, co uniemożliwia zawieranie części nowych umów. Dziennikarze alarmowali w połowie lipca o możliwości “wstrzymania lub opóźnienia kluczowych nowych zamówień”.
Podsumowanie
Sytuacja związana z finansowaniem zakupu broni z Korei Południowej jest skomplikowana i pełna niejasności. Brak zgody Ministerstwa Finansów na południowokoreańskie warunki kredytów budzi niepokój, szczególnie w kontekście roli FWSZ w modernizacji Sił Zbrojnych RP. Kluczowe będą dalsze odpowiedzi ze strony resortu finansów oraz rozwój sytuacji związanej z kolejnymi umowami na zakup sprzętu wojskowego.