W ostatnich latach budowa ścieżek rowerowych stała się symbolem działań proekologicznych. Jednak nie wszystkie tego typu inwestycje są realizowane zgodnie z zasadami ochrony przyrody. W Polsce pojawiają się coraz liczniejsze głosy krytyki, zwłaszcza w kontekście planowanych wycinek drzew pod nowe trasy rowerowe. Przykłady takich kontrowersyjnych projektów możemy znaleźć w Białowieży oraz na Wolinie, gdzie łącznie planuje się wycinkę ponad 4,5 tys. drzew.
Wycinka Drzew w Puszczy Białowieskiej pod Budowę Ścieżki Rowerowej
Jednym z najgłośniejszych projektów jest planowana budowa ścieżki rowerowej na trasie Białowieża-Hajnówka, która wymaga usunięcia aż 4,4 tys. drzew, w tym prawie 2 tys. na terenie Rezerwatu Krajobrazowego im. Władysława Szafera. Teren ten, objęty ochroną od ponad 100 lat, jest częścią Puszczy Białowieskiej, która należy do obszarów Natura 2000 oraz strefy ochrony UNESCO.
Organizacja ekologiczna Pracownia na rzecz Wszystkich Istot alarmuje, że inwestycja ta zniszczy unikalny w skali Polski kompleks leśny, obejmujący m.in. wielowiekowe dęby i graby. Ekolodzy podkreślają, że projekt ten nie tylko narusza przepisy ochrony przyrody, ale także wypacza ideę ekologicznych inwestycji.
Kontrowersje Wokół Decyzji Środowiskowych
Mimo obaw ekologów, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uznał w 2022 roku, że budowa ścieżki rowerowej na trasie Białowieża-Hajnówka nie wymaga oceny oddziaływania na środowisko. Decyzja ta budzi kontrowersje, gdyż oznacza, że możliwe jest realizowanie inwestycji bez pełnej analizy jej wpływu na cenne przyrodniczo obszary. Ekolodzy obawiają się, że takie podejście może stać się precedensem, który zagraża innym chronionym terenom w Polsce.
Ścieżka Rowerowa w Wolińskim Parku Narodowym – Kolejna Wycinka Drzew
Podobne kontrowersje dotyczą budowy ścieżki rowerowej w Wolińskim Parku Narodowym, gdzie planowana jest wycinka 200 drzew. Regionalni Dyrektorzy Ochrony Środowiska również tutaj zrezygnowali z przeprowadzenia pełnej oceny środowiskowej, co budzi sprzeciw organizacji ekologicznych. Sprawa jest obecnie w toku, a ekolodzy walczą o unieważnienie decyzji.
Szerszy Kontekst: Wycinki Drzew pod Inne Inwestycje
Nie tylko ścieżki rowerowe stają się przyczyną wycinki drzew. W Polsce prowadzone są również inne inwestycje, które mają duży wpływ na środowisko naturalne, jak budowa elektrowni jądrowej na terenie Nadleśnictwa Choczewo. W ramach tego projektu już wycięto około 40 ha lasów, a planowana jest dalsza wycinka na powierzchni co najmniej 650 ha.
Czy Ekologiczne Inwestycje Zawsze Są Ekologiczne?
Obecna sytuacja pokazuje, że nie każda inwestycja promowana jako proekologiczna rzeczywiście taka jest. Masowa wycinka drzew, nawet w celu budowy ścieżek rowerowych, może przynieść więcej szkody niż pożytku. Dlatego tak ważne jest, aby przed rozpoczęciem jakiejkolwiek inwestycji dokładnie przeanalizować jej wpływ na środowisko, zwłaszcza w obszarach chronionych.
Z jednej strony, infrastruktura rowerowa jest kluczowa dla zmniejszenia emisji spalin i promowania zrównoważonego transportu. Z drugiej strony, musi być realizowana w sposób, który minimalizuje negatywny wpływ na przyrodę, aby rzeczywiście spełniać cele ekologiczne.