PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PKP PLK) ogłosiły ambitny plan realizacji siedmiu kluczowych inwestycji infrastrukturalnych, które mają na celu modernizację oraz budowę nowych linii kolejowych w Polsce. Te inwestycje są możliwe dzięki uwolnionym środkom finansowym z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), co jest efektem odejścia od realizacji dwunastu projektów uznanych za przeskalowane i nieekonomiczne. Jak wynika z komunikatu spółki:
„PKP Polskie Linie Kolejowe SA planują realizację siedmiu istotnych inwestycji, dzięki uwolnionym środkom finansowym z KPO. Jest to efekt odejścia od realizacji dwunastu przeskalowanych i nieekonomicznych projektów, które po zrealizowaniu nie zapewniłyby oczekiwanych efektów zakresu sieci. Ministerstwo Infrastruktury zaakceptowało propozycję projektów, które przełożą się na osiągnięcie optymalnych efektów dla rozwoju polskiej sieci kolejowej”.
Kluczowe projekty i harmonogram realizacji
Budowa i modernizacja linii kolejowych w ramach nowych inwestycji powinna zakończyć się do sierpnia 2026 roku. Wszystkie projekty przed podpisaniem umowy przejdą szczegółową weryfikację przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych pod kątem spełniania kryteriów horyzontalnych.
Lista planowanych inwestycji:
- Poprawa stanu infrastruktury linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Zachodnia – Kraków Główny, w szczególności odcinek Tunel – Kraków.
- Modernizacja tunelu kolejowego w Unisławiu Śląskim wzdłuż linii kolejowej nr 291 Boguszów Gorce Wschód – Mieroszów.
- Budowa drugiego toru kolejowego i drugiej przeprawy mostowej na rzece Warcie na linii kolejowej nr 354, od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie.
- Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – etap VII.
- Przebudowa wiaduktu kolejowego WK-05 na stacji Gdynia Port.
- Budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock-Lublin.
- Modernizacja infrastruktury pasażerskiej w aglomeracji warszawskiej, w tym modernizacja peronów oraz zabudowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.
Dodatkowo zaplanowane są prace na następujących liniach kolejowych:
- Linia nr 1: Koluszki – Częstochowa oraz Zawiercie – Dąbrowa Górnicza.
- Linia nr 61: Częstochowa Stradom – Fosowskie oraz linia nr 144 na odcinku Fosowskie – Opole Główne.
- Linia nr 132: Pyskowice – Opole Groszowice.
- Linia nr 273: odcinki Wrocław – Głogów, Czerwieńsk – Jerzmanice Lubuskie oraz Kostrzyn – Szczecin Podjuchy.
- Linia nr 355: Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie, etap II.
Harmonogram przetargów i finansowanie projektów
Pierwsze postępowania przetargowe związane z nowymi projektami planowane są na ostatni kwartał 2024 roku.
Polska w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) ma otrzymać łącznie 59,8 mld euro, z czego 34,54 mld euro stanowią pożyczki, które Polska będzie spłacać do 2058 roku. Dla porównania, zgodnie z najnowszą ustawą budżetową, wydatki Polski na rok 2024 wynoszą około 866 mld zł.
Wyzwania i warunki finansowania z KPO
W zamian za środki z KPO rząd Polski zgodził się na wdrożenie szeregu reform i zmian politycznych, zwanych „kamieniami milowymi”. Wśród nich znajdują się:
- Reforma sądownictwa.
- Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych.
- Zakaz energii pozyskiwanej z paliw kopalnych.
- Realizacja celów klimatycznych w ramach Europejskiego Zielonego Ładu.
Wdrożenie tych zmian stanowi warunek konieczny do uzyskania pełnego finansowania z KPO, co wiąże się z długofalowym wpływem na politykę i gospodarkę kraju.
PKP PLK, realizując nowe inwestycje, ma na celu nie tylko modernizację infrastruktury kolejowej, ale także poprawę jakości podróży i bezpieczeństwa pasażerów, co powinno przełożyć się na zwiększenie atrakcyjności transportu kolejowego w Polsce.